Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, November 04, 2005

Blogs verbeteren het debat


Blogs verbeteren de kwaliteit van het debat. Dat stellen de twee auteurs van een weblog van de Wereldbank. Zij voeren dan ook aan dat de communicatievorm steeds belangrijker zal worden, zowel voor het zakenleven als voor de economische ontwikkeling.

"Paul Wolfowitz, voorzitter van de Wereldbank, leest niet alleen blogs, maar stuurt zijn medewerkers geregeld links met wat hij in de blogosfeer heeft geleerd," merkt de website LittleSpeck.com op. "Bovendien is de Wereldbank met Tim Harford en Pablo Halkyard, die samen de Private Sector Development Blog onderhouden, zelf een actief weblogger geworden."

Het lijkt daarbij volgens Wereldbank niet erg vanzelfsprekend dat een obscuur formaat, opgestart door enkele computer-fanatici, iets te maken zou kunnen hebben met economische ontwikkeling. "Maar blogs zullen de geïndustrialiseerde en ontwikkelingslanden doen veranderen," aldus Harford en Halkyard.

Ze merken daarbij op dat bloggen de kwaliteit van het debat verbetert. Bovendien hebben de initiatieven van Verizon, IBM, Microsoft en Dr Pepper volgens hen duidelijk gemaakt dat weblogs voor organisaties een belangrijk instrument zijn voor knowledge-management. "Bovendien zien bedrijven het uiteraard ook als een veelbelovend medium voor reclame," voeren ze aan.

Daarnaast wordt opgemerkt dat blogs ook beter functioneren dan een traditioneel bedrijfs-internet. "Met blogs komt men meer te weten en begrijpt men evoluties sneller en beter," benadrukt Halley Suitt, die voor de Harvard Business Review een fictieve case-study heeft gemaakt over bedrijven en blogs.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home