Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, November 04, 2005

Economie in de media


Adidas gaat ervan uit dat de winst dit jaar 20 procent zal stijgen. Ook de omzet zal hoger uitvallen dan verwacht. Dat maakte de Duitse sportartikelenfabrikant donderdag bekend bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Adidas maakte melding van een stijging van de verkopen in de Verenigde Staten. Daarnaast is er sprake van een grotere orderontvangst in verband met de eindronde van het wereldkampioenschap voetbal, dat volgend jaar in Duitsland wordt gehouden. Adidas is een van de hoofdsponsors van het toernooi en verwacht vooral meer sporttruien en schoenen te verkopen. Het Duitse bedrijf boekte in het derde kwartaal een nettowinst van 215 miljoen euro. Dat betekent een stijging van 20 procent ten opzichte van het derde kwartaal van vorig jaar. De winst is hoger dan analisten hadden verwacht. De omzet ging met 9,4 procent omhoog naar 1,92 miljard euro.

Een groep bedrijven wil in de Nederlandse Randstad een magneetzweeftrein, de RandstadRapid, aanleggen die reizigers binnen 75 minuten van de ene naar de andere grote stad kan brengen. Het Transrapid-consortium, met Siemens, ABN Amro, BAM, Ballast Nedam en Fluor, presenteerde in Den Haag ambitieuze plannen voor zo’n flitstrein met een topsnelheid van 350 kilometer per uur. Dezelfde partners lanceerden in 2000 identieke plannen voor het Rondje Randstad, maar Almere en Amersfoort zijn daar nu bijgekomen. Die worden dan gekoppeld aan de vier grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag) plus Schiphol, een lengte van 200 tot 230 kilometer. Treinen zullen elke zes minuten rijden in beide richtingen. Er komen op de beoogde veertien haltes terminals met moderne parkeergarages voor een soepele aansluiting op het wegennet. Het traject Amsterdam-Den Haag zou 18 minuten reistijd vergen, Utrecht-Rotterdam 17 minuten.
De aanlegkosten van de RandstadRapid - te bouwen boven, naast of in de middenbermen van rijkswegen en aan te sluiten op het bestaande openbaar vervoer - bedragen 25 miljoen euro per kilometer, ofwel minstens 5 miljard euro. De kosten van stations en parkeervoorzieningen zijn daarbij niet meegerekend.

Een uitbraak van vogelgriep onder mensen kan een flinke wissel trekken op de wereldeconomie. De Aziatische Ontwikkelingsbank (ADB) sluit zelfs een recessie niet uit. Ook de Wereldbank acht een afnemende groei niet denkbeeldig, al is de schade tot nu beperkt gebleven. Volgens een rapport van de ADB kan de vogelgriep de economie in de regio een schadepost van 283 miljard dollar veroorzaken. Zelfs een milde pandemie zal de consumptie treffen, evenals de investeringen en de handel. Naar verwachting zullen de economieën van Hongkong en Singapore het hardst worden getroffen, aangezien deze landen sterk exportgericht zijn. Het bruto binnenlands product (bbp), de totale waarde van alle in Azië geproduceerde goederen en diensten zal bij een vraaguitval die vier kwartalen achtereen aanhoudt, 6,5 procentpunt lager uitkomen, aldus de bank. In een halfjaarlijks rapport gaat ook de Wereldbank in op de mogelijke gevolgen van de vogelgriep. De ziekte heeft tot nu toe vooral de plattelandsgebieden getroffen, maar kan volgend jaar wel de groei van de economie ernstig bedreigen. De groei kan worden afgeremd door maatregelen als reisbeperkingen, zo schrijft de bank. Tot nu toe heeft de vogelgriep tot 0,1 procent minder groei geleid, aldus de Wereldbank. Twee jaar geleden leidde de longziekte SARS ertoe dat de economie in Oost-Azië in één kwartaal 2 procent minder groeide.

Mazda heeft in de eerste helft van het boekjaar 2005-2006 de nettowinst met maar liefst 66 procent zien stijgen tot een recordbedrag van 31,1 miljard yen (240 miljoen euro). De Japanse autofabrikant boekte de winstgroei mede door een eenmalige pensioenbate en kostenbesparingen. Daarmee het concern het hoofd wist te bieden aan hogere grondstofprijzen. Ook de sterke verkopen van de Mazda-3 in zowel Europa als de VS droegen bij aan de hogere winst. Mazda verwacht over het gehele boekjaar, dat in maart eindigt, een recordwinst neer te kunnen zetten van 55 miljard yen (420 miljoen euro).

General Motors gaat de productiecapaciteit in haar fabriek te Wilmington vergroten. De fabrikant start begin volgend jaar met een extra ploegendienst. In de fabriek wordt momenteel de Pontiac Solstice vervaardigd. Daar komen de Saturn Sky en Opel GT bij. De productie van de Saturn Sky start begin volgend jaar. In de tweede helft van 2006 volgt de Opel GT, de opvolger van de Speedster. Sinds de zomer bouwt General Motors de Pontiac Solstice in de faciliteit. De fabrikant claimt dat de extra productieplaatsen niet alleen ten goede komen aan de uitbreiding van het programma, maar ook aan de bouw van Solstice. Het merk kampt met oplopende wachtlijsten, nadat de productie van de open tweezitter moeizaam op gang kwam na verschillende problemen.

Autoconstructeur Ford wil tegen het eind van dit jaar iets meer dan duizend banen schrappen in zijn fabriek in Keulen, in het westen van Duitsland. Dat meldt althans de krant Kölner Stadt-Anzeiger in haar editie van vrijdag. Bij Ford in Keulen zijn nu zo'n 19.000 mensen tewerkgesteld. Volgens de krant zouden ook in de fabriek in Saarlouis (eveneens in het westen van Duitsland) ongeveer 300 banen op de tocht staan. Kölner Stadt-Anzeiger beroept zich op een brief van de directie van Ford-Duitsland aan de werknemers. Daarin wordt gewezen op de aanhoudend slechte resultaten van het Amerikaanse moederbedrijf en "de moeilijke economische context". Die zouden nopen tot ingrijpende herstructureringsmaatregelen.

'Nu Jaune', een werk van de Spaanse kunstenaar Pablo Picasso, is tijdens de herfstveiling van Sotheby's in New York onder de hamer gegaan voor het recordbedrag van 13,7 miljoen dollar (11,3 miljoen euro). Het werk dateert van 1907 en beeldt een abstract geel vrouwenlichaam uit. Sotheby's had het werk oorspronkelijk geschat op 3 tot 4 miljoen dollar. Met een sensationele opbrengst van 130 miljoen dollar (107,7 miljoen dollar) lag de totale opbrengst van de veiling ook beduidend hoger dan de geschatte opbrengst tussen 90 en 125 miljoen dollar. Een schilderij van Alexej von Jawlensky wisselde voor meer dan 5,1 miljoen dollar van eigenaar. Oorspronkelijk had men gedacht dat het werk ten hoogste 4 miljoen dollar zou opbrengen.

Het waddengebied wordt deels aangemeld als Werelderfgoed en deels niet. Dat is de uitkomst van een waddenconferentie op Schiermonnikoog met Duitsland, Denemarken en Nederland. De Denen willen hun deel van het waddengebied niet op de Werelderfgoedlijst, de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein is ook tegen, terwijl twee andere Duitse deelstaten en Nederland voor plaatsing op de Unesco-lijst zijn. De Nederlandse milieuminister Veerman zei het aanmelden van het waddengebied af te laten hangen van wat de mensen in de regio vinden. Denemarken is een speciaal geval in het hele verhaal. In 2001 zeiden de Denen tegen te zijn, vooral omdat ondernemers in het gebied extra regels vrezen. Die vrees leeft ook in Nederland. De Denen proberen het gebied nu eerst als Nationaal Park op een landelijke lijst te krijgen. De enige consequentie zou een goede internationale status zijn. Dat moet meer toeristen trekken. Als Duitsland en Nederland het gebied aanmelden bij Unesco, duurt het nog zeker drie tot vier jaar voor de Wadden zich Werelderfgoed mogen noemen.

Shell heeft bij president Poetin vergeefs geprobeerd de problemen rond een enorme investering op het schiereiland Sachalin in het oosten van Rusland op te lossen. Poetin is niet van plan om meer geld te pompen in het project, dat veel duurder blijkt uit te vallen dan verwacht. Dat meldt het Russische dagblad Kommersant, dat zich baseert op niet nader aangeduide bronnen. Shell-topman J. van der Veer sprak deze week met Poetin tijdens diens bezoek aan Nederland. Het gesprek ging onder meer over het gasproject in Sachalin, dat ongeveer 20 miljard dollar aan investeringen vergt, twee keer zoveel als oorspronkelijk geraamd. Normaal neemt een regering van het land waar zo'n project wordt uitgevoerd ook een deel van de extra kosten voor zijn rekening. Maar Poetin liet in het gesprek met Van der Veer weten dat daar geen sprake van kan zijn, aldus Kommersant.

De broodnodige voedselhulp aan Zuid-Somalië wordt ernstig gehinderd door de aanwezigheid van piraten in de Somalische kustwateren. Dat heeft het Wereldvoedselprogramma (WFP) van de Verenigde Naties gezegd. Naar schatting 640.000 mensen in het zuiden van het door burgeroorlog geteisterde Oost-Afrikaanse land hebben dringend behoefte aan voedselhulp, maar die bereikt hen maar mondjesmaat doordat schepen geregeld worden aangevallen door piraten. De eigenaren van schepen eisen nu een gewapende escorte, uit angst dat hun schepen geënterd te worden. Sinds media maart zijn al 23 aanvallen uitgevoerd op schepen voor de kust van Somalië. Twee schepen met hulpgoederen van het WFP zijn al geënterd door zwaarbewapende piraten. De zeerovers nemen scheepsbemanningen vaak in gijzeling en vragen dan om losgeld, waarmee wapentuig wordt aangeschaft. De Somalische piraten hebben de beschikking over geavanceerde apparatuur als GPS-technologie om zich te oriënteren, zijn uiterst goed getraind en niet snel onder de indruk van een tegenstander. De piraten dragen vaak militaire kledij, hebben automatische geweren, granaten en anti-tankwapens en nemen dat allemaal mee op rooftocht in hun wendbare speedboten, aldus een VN-rapport.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home