Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, November 02, 2005

Rolls-Royce ziet ze graag vliegen


Het drukke luchtvaartverkeer doet motorenfabrikant Rolls-Royce bijzonder goed. Niet alleen kan het Engelse bedrijf meer motoren verkopen, maar vooral het onderhoud zorgt voor bijzonder mooie winstcijfers. Bovendien is het bedrijf daarvoor verzekerd van een dik orderboek.

Motorenfabrikant Rolls-Royce heeft in de burgerluchtvaart een marktaandeel van veertig procent. Op dit ogenblik heeft het Britse concern meer dan 11.000 motoren operationeel. Meer dan de helft daarvan is de voorbije zeven jaar geleverd, waardoor ze nog als vrij jong beschouwd kunnen worden.

The Independent wijst erop dat zowel Boeing als Airbus nieuwe superjumbo's aan het bouwen zijn, twee belangrijke klanten van Rolls-Royce. Daarnaast is er bovendien ook een groei van het luchtvervoer in Aziƫ en van de budgetvliegers in het Westen. Dat allesstimuleert de verkoop van Rolls-Royce, dat volgens de krant ook steeds meer marktaandeel wegkaapt van het Amerikaanse General Electric, zijn belangrijkste concurrent.

Maar het beste nieuws voor Rolls-Royce is volgens The Independent dat de operationele vliegtuigen veel meer in de lucht zijn, wat veel meer onderhoud en herstellingswerkzaamheden vergt. Dit pakket is juist het meest winstgevende voor Rolls-Royce. Aangezien een groot gedeelte van de vloot nog relatief jong is, mag de Britse motorenbouwer zich verheugen in een dik orderboek voor een lange periode.

Die positieve trend moet meer dan voldoende zijn om de defensie-besparingen in Groot-Brittanniƫ en de Verenigde Staten op te vangen. Daarnaast lijken ook de andere activiteiten van het bedrijf - krachtcentrales en maritieme installaties - het bijzonder goed tedoen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home