Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, November 02, 2005

Maersk zet in op Shanghai


De Deense scheepsgigant A.P. Moeller-Maersk gaat investeren in de tweede fase van de nieuwe haven van Shanghai. Daarmee is een bedrag gemoeid van 12 miljard dollar. Het Deense bedrijf wil inspelen op de verwachte groei van de Chinese maritieme industrie.

China wordt steeds belangrijker in de wereldwijde scheepvaart. Later deze maand zal de nieuwe diepwater-haven van Shanghai in gebruik genomen worden. Daarmee wil de stad haar positie als derde grootstehaven van de wereld verstevigen. Bovendien zullen daar voortaan de allergrootste schepen kunnen aanmeren.

"Maersk wordt een partner in de nieuwe terminal," benadrukte Maersk-topman Knud Pontoppidan. Over een bedrag wenste hij geen details kwijt, maar hij had het wel over een belangrijk gedeelte van de terminal. Het tweede gedeelte van het havenproject zou toegekend worden aan een consortium van Hutchison Whampoa en APM Terminals. De tweede fase van de Yangshan-haven zal ongeveer 830 miljoen dollar kosten en wellicht tegen het einde van volgend jaar opgestart worden.

De internationale scheepvaart heeft de voorbije jaren een hoogconjunctuur gekend, onder meer dankzij de economische groei van China. Het in dienst nemen van nieuwe schepen - waarvan er vele gebouwd zijn op Chinese werven - zou aan die periode echter wel eens een einde kunnen maken. Door het overaanbod aan schepen zijn de vrachtprijzen al beginnen te dalen.

Maersk is de grootste containerlijn van de wereld en neemt ongeveer 17 procent van de wereldwijde containermarkt voor zijn rekening. Pontoppidan gaf toe dat de vrachtprijzen weliswaar lichtjes zijn gedaald, maar toch nog altijd relatief hoog liggen. Hij voorspelde dat de containertrafieken verder zouden blijven groeien met ongeveer 10procent per jaar.

Analisten stellen echter dat de capaciteit van de containervloot tot 2007 met 14 tot 16 procent zal stijgen. Daardoor wordt er een overaanbod gecreëerd, waardoor de prijzen onder druk zouden kunnen komen te liggen.

Pontoppidan wees er echter op dat op dit ogenblik één container op vier uit China komt. Dat zal over enkele jaren zelfs geëvolueerd zijn tot één op drie containers. "Dat geeft reden tot optimisme voor de toekomst," benadrukte hij.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home