Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, November 01, 2005

Wijst evolutie vrachtvlucht op vertraging?


De evoluties in de vrachtvlucht tonen duidelijk aan dat de leidinggevende economieën van deze wereld aan het vertragen zijn. Giovanni Bisignani, directeur van de International Air Transport Association (IATA), heeft het daarbij over alarmerende cijfers.

De vrachtvlucht kende in augustus weliswaar nog een stijging van 2,8 procent, maar de groei in het Midden-Oosten maskeerde de daling in Noord-Amerika, Latijns-Amerika en Europa. Een jaar eerder kende de vrachtvlucht trouwens een groei van 13,6 procent.

De IATA-leden nemen 40 procent van het totale vrachtvervoer ter wereld voor hun rekening. "Daardoor zijn hun resultaten een goede barometer voor bredere economische trends," merkt het persbureau Reuters op.

Cruciaal voor de sector is de evolutie van de brandstofprijs. Maar die is sinds 2003 verdubbeld. De IATA voorspelt dan ook dat de sector dit jaar een verlies van 7,4 miljard dollar zal leiden. In mei was er nog een bedrag van 6 miljard vooropgesteld. Op dit ogenblik wordt er gerekend met een break-even kost van 50 dollar per vat Brent-olie, maar er wordt afgestevend op een jaargemiddelde van 57 dollar.

Dat heeft de maatschappijen volgens Bisignani aangezet tot kostenbesparingen, zoals efficiëntere computer-systemen, goedkopere vliegtuigen en zelfs intelligenter manieren om te vliegen. Verder wil de IATA tegen 2007 een einde maken aan de papieren vliegtuigtickets en inspanningen doen om de administratieve rompslomp te verminderen.

Het onderhandelen met regeringen om meer efficiënte vliegtuigroutesuit te stippelen, zouden de sector volgens de IATA-topman dit jaar één miljard dollar besparingen opleveren. Een alternatieve landing op Hong Kong zou een besparing van 400 miljoen dollar per jaar kunnen opleveren, omdat door nieuwe afspraken de vliegtijd beperkt zou kunnen worden.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home