Dieptepunt voor Amerikaanse kranten
De Amerikaanse kranten beleven hun slechtste periode sinds de jongste crisis in de reclamesector. Dat blijkt uit een rapport van Goldman Sachs. Voor volgend jaar wordt volgens de onderzoekers ook geen echte verbetering verwacht. Een straaltje zon is echter de groei van de online krantenactiviteiten.
"Op het gebied van inkomsten zullen de Amerikaanse kranten dit jaar bijzonder pover presteren," benadrukt Goldman Sachs. "Het wordt het slechtste jaar sinds de recessie van de periode 2001-2002. Het is ook onwaarschijnlijk dat er volgend jaar een echt herstel mag verwacht worden."
Vooral de nationale reclame is volgens Goldman Sachs ondermaats gebleven, net zoals de detailhandel. Anderzijds hebben de kleine annonces, zowel gedrukt als online, een positieve evolutie van vier tot vijf procent laten optekenen.
Voor volgend jaar voorziet Goldman een groei van 3,5 procent, terwijl er oorspronkelijk rekening gehouden was met een stijging van 4 procent. De nationale reclame zou daarbij weer het zwaktste zijn (1 procent), gevolgd door de kleinhandel (2,5 procent) en de kleine annonces (3,6 procent).
De groei van de online krantenreclame (25 procent) zorgt echter voor licht in de duisternis. Maar het rapport merkt op dat dit nog altijd maar 5 procent van de totale kranteninkomsten vertegenwoordigt.
Het echt goede nieuws is volgens Goldman echter dat er volgend jaar een daling van de drukkosten mag verwacht worden. "De vraag daalt sneller dan de productiecapaciteit," wordt er opgemerkt. De kosten zouden nog naar een piek groeien, om tijdens de tweede helft van het jaar langzaam af te nemen.
Rishad Tobaccowala, directeur innovatie bij Publicis, benadrukte eerder al dat de kranten op een keerpunt zijn. "Online media zullen meer lezers en reclame beginnen op te eisen," vertelde hij The Chicago Tribune. "De kranten zitten in een bijzonder slechte situatie op het gebied van groeivooruitzichten. Van alle media zijn ze visueel het minst boeiend en het minst gericht op jongeren."
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home