Braziliaanse minicar wil wereld veroveren
Het Braziliaanse bedrijf Obvio wil een sportieve en economische mini-auto op de markt brengen. Het bedrijf is inmiddels voor twintig procent overgenomen door Zap, een Amerikaanse bedrijf dat gespecialiseers is in de distributie van milieuvriendelijke auto's. Zap plaatste meteen ook een order van 50.000 miniwagentjes.
"Het gaat hier om Italiaanse kwaliteit in combinatie met Chinese prijzen," benadrukt ZAP-topman Steve Schneider. "Dit heeft alles om een winnende combinatie te worden." De Obvio 828 is een micro-auto voor drie passagiers en bedoeld voor het stadsverkeer. De auto krijgt een vier cylinder-motor van 1,6 liter. De Obvio trekt op tot 60 mijl in amper 5,2 seconden.
Daarnaast wordt er ook gewerkt aan de Obvio 012, een sportiever model met het uiterlijk van een racewagen. De Obvio 828 zou op de markt 14.000 dollar moeten kosten, terwijl de 012 bijna dubbel zo duur zou worden. Beide auto's zijn smal genoeg om dwars te kunnen parkeren en worden voortgestuwd door diesel of ethanol. Maar daarnaast laat een computer op het dashboard ook toe om muziek en digitale radiostreams te downloaden.
Obvio en ZAP (Zero Air Pollution) zouden de prototypes van de auto's voorstellen op de autoshow in San Francisco, die later deze maand wordt georganiseerd. De eerste modellen zouden in 2007 op de markt komen.
Het persbureau Reuters stelt dat mini-auto's een succes zijn in Europa, maar voegt er aan toe dat vele analisten twijfelen dat ze ooit de Amerikaanse consument zullen kunnen bekoren. Die is immers juist gewend aan auto's met grote afmetingen. "Zelfs de Smart is een mislukking geworden," voert Reuters aan. Maar ZAP verwacht dat de hoge energieprijzen die mentaliteit zullen omvormen.
Er wordt aan toegevoegd dat ook de Braziliaanse geschiedenis doorpekt is van mislukte pogingen om eigen auto's te lanceren, zoals de glasvezel-auto Gurgel. Maar Obvio stelt ervan overtuigd te zijn dat de auto een succes zal worden. Daarbij wordt volgens de directie onder meer extra aandacht besteed aan de beheersing van de kosten.
Obvio bouwt trouwens de wagens niet zelf. Dat gebeurt door toeleveranciers die verplicht worden om een vestiging op te zetten bij de Obvio-fabriek in de buurt van Rio de Janeiro. Obvio tekent alleen maar voor de marketing, verkoop en ontwerp. De Braziliaanse autobouwer zou ook praten met potentiƫle verdelers in Europa en Japan.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home