Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, October 31, 2005

Digitale bioskoop redding voor Bollywood?


Ook India staat op het punt om de digitale bioskoop te omarmen. Maar dat zal volgens analisten niet zonder gevolgen blijven voor de zogenaamde Bollywood-filmindustrie. Gehoopt wordt vooral dat goedkopere digitale producties de grote verliezen van de talloze flops zullen kunnen beperken.

Digitale installaties kosten in de Verenigde Staten 80.000 tot 100.000 doller per scherm. "Maar Bollywood stelt zich tevreden met een iets mindere kwaliteit, waardoor de prijs echter met twee derden kan gedrukt worden," stipt het persbureau Reuters aan. "Die goedkope digitale bioskoop wordt in afgelegen steden gebruikt. Dat verhoogt de winst en zet meteen ook de videopiraten buitenspel."

"Waarde is belangrijker dan topkwaliteit," voerde Senthil Kumar, directeur van RealImage Media Technologies, aan. Dat is volgens Reuters ook heel begrijpelijk voor een sector waarbij sinds 2001 amper één op de twaalf films winst maakt. Analisten stellen dan ook dat de goedkope digitale bioskoop (E-Cinema) juist is wat Bollywood nodig heeft en niet de topwaliteit (D-Cinema).

Op dit ogenblik is slechts twee procent van de 13.000 Indische bioskopen digitaal, maar voor volgend jaar wordt een grote doorbraak verwacht. "E-Cinema wordt het beheersplan voor landen als India," benadrukte Kumar. India produceert duizend films per jaar, maar Kumar stelt dat de producers dikwijls gokken op één kaskraker om de verliezen van diverse flops te compenseren. Maar het transport van celluloid kopies naar afgelegen steden kost volgens Kumar bijzonder veel en geeft videopiraten tijd en gelegenheid om goedkope kopies te maken.

Het kost 70.000 roepies om een celluloid kopie te maken, maar RealImage biedt digitale kopieën aan voor amper 400 roepies. Daardoor kan een bioskoop een film vier weken laten draaien aan amper tien procent van de kosten van een celluloid versie. Dat maakt de impact van flops veel minder groot. RealImage bevoorraadt nu veertig schermen in de staat Tamil Nadu en zou volgende maand over heel India nog eens honderd contracten afsluiten.

UFO Moviez uit Bombay gebruikt satellieten om films te downloaden en heeft vorige maand 500 projectoren besteld bij het Amerikaanse Digital Projection International. Ook UFO Moviez heeft vijftig klanten, maar hoopt tegen maart de 500 nieuwe schermen te kunnen bevoorraden. Ook Pyramid Saimira Theater uit Madras werkt met satellieten.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home