Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, October 30, 2005

Bezit wekt geen bewondering meer op


Er was een tijd dat een grote auto en een mooie villa het ultieme statussymbool waren. Maar die tijd is volgens het trendmagazine eYe verleden tijd. Uit een onderzoek is gebleken dat tegenwoordig vooral immateriële zaken belangrijk zijn voor het verwerven van een hogere status.

De relatieve welvaart heeft er volgens eYe voor gezorgd dat bezit geen aanzien meer oplevert. Als belangrijkste element werd tijdens de eYe-enquête het karakter naar voor geschoven. Niet minder dan 91 procent van de respondenten stelt dat men door zijn karakter bewondering van anderen kan opwekken.

De meerderheid van de ondervraagden vond status door gedrag en prestaties belangrijker dan status door bezit (87 procent). Ook inhoud wordt als belangrijker ervaren dan vorm (89 procent), wat ook geldt voor wijsheid in plaats van bekendheid (96 procent). Iemand heeft het volgens de ondervraagden gemaakt in het leven als hij gelukkig is, zijn dromen heeft waargemaakt, goed in zijn vel zit, oprecht, eerlijk, open en zichzelf is.

Na het karakter (91 procent) zorgen volgens de ondervraagden vooral kennis (81 procent), levenstijl (62 procent), prestaties (56 procent) en talent en creativiteit (54 procent) voor een status. Pas daarna volgen de arbeidsbetrekking (50 procent), sociale kringen (45 procent), spiritualiteit (43 procent) en uiterlijk (35 procent). Bezit komt pas op de tiende plaats (24 procent).

Als belangrijke rolmodellen worden vooral Jezus, Bono en de Dalai Lama naar voor geschoven.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home