Lang leve de eenvoud
Een eenvoudige stijl geeft een intelligente indruk. Dat blijkt uit experimenten aan de Universiteit van Princeton. Daarbij werd onder meer gewerkt met sociologische werkstukken, maar ook met vertalingen van Descartes.
Het KISS-princiepe (Keep It Simple, Stupid) geldt ook voor teksten. Het onnodig gebruik van lange woorden en complexe lettertypes - tweetaktieken die vaak gebruikt worden om teksten op te smukken - blijkt de auteur een imago van minder hoogstaande intelligentie te geven.
"Korte woorden en klassieke types geven daarentegen een indruk van slimheid," stipt onderzoeker Daniel Oppenheimer van Princeton aan. In zijn experimenten zette hij onder meer het klassieke Times NewRoman-lettertype tegen het meer creatieve schuine Juice. Daarbij bleken proefpersonen de intelligentie van de TNR-auteur merkelijk hoger in te schatten.
"Alles wat een tekst moeilijker maakt om te lezen en te begrijpen, doet de lezer de intelligentie van de tekst en zijn auteur lager inschatten," zegt Oppenheimer. "Het gebruik van lange woorden is nietverkeerd, maar wel het onnodige en overbodige gebruik van dergelijke termen."
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home