Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, October 31, 2005

Komt P&O in Arabische handen?


De Britse maritieme groep P&O heeft een overnamebod gekregen vanuit de Verenigde Arabische Emiraten. Er zou drie miljard pond worden geboden voor de Britse havengroep. Het bericht zou echter kunnen leiden tot een echte biedingsoorlog.

P&O bezit wereldwijde bijzonder interessante haveninfrastructuur, een schaars goed en dus zeer gegeerd bij de concurrentie. Naast Dubai Ports World zouden op die manier ook Temasek (Singapore), AP Moeller-Maersk (Denemarken) en Hutchison Whampoa (Hong Kong) geïnteresseerd kunnen raken.

De Britse groep, het vierde grootste havenbedrijf van de wereld, bevestigde dat een derde partij contact heeft opgenomen, maar weigerde voorlopig verdere commentaar te geven. De contacten zouden in dit stadium dan ook nog heel oppervlakkig zijn.

P&O bezit 27 container-terminals en logistieke operaties in meer dan honderd havens en is aanwezig in 18 verschillende landen. De belangrijkste activiteiten bestaan uit de behandeling van containers, waarbij lange contracten afgesloten worden om haventerminals uit te baten. De groep zou ook plannen hebben om een nieuwe diepwater-containerhaven te bouwen in de Londen Gateway (Thurrock, Essex). Daarmee zou een bedrag gemoeid zijn 1,5 miljard pond.

Dubai Ports World (DPW) is eigendom van de regerende familie van het land. Dubai is de tiende grootste haven van het land. Eerder dit jaar kocht DPW als het Amerikaanse CSX, dat negen terminals uitbaat in Azië en Latijns-Amerika. Dat zijn meteen ook de grote groeimarkten van de sector. Door die overname werd DPW de zesde grootste havengroep van de wereld.

Het is echter niet zeker of DPW ook geïnteresseerd is in de andere afdelingen van P&O, zoals de ferrydiensten en een logistieke arm voor het transport van diepvriesproducten.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home