Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, November 01, 2005

Reservaties rechtstreeks op hotelsites


De online reservering van hotelkamers blijft een onafgebroken groei vertonen. Dit jaar zou al 41 procent van de hotelreservaties online gebeuren, tegenover 36 procent het voorbije jaar. Dat blijkt uit de '2005 Independent Hotel Web Site Study' van J.D. Power and Associates.

Daarbij werd gepolst naar de tevredenheid van de klanten over de bruikbaarheid van de informatie, de vlotheid van de boekingsprocedures, de layout van de websites, het aanbod van pakketten, de gebruiksvreiendelijkheid en de gemakkelijke navigatie op gespecialiseerde sites.

Daarbij kwam Orbitz.com als beste naar voor. "Orbitz werd vooral geroemd voor de gemakkelijkheid waarmee hotelkamers gereserveerd kunnen worden," aldus het rapport. "Dat is niet onbelangrijk wanneer dat juist de bedoeling van de website is."

Naarmate de klanten meer online hotelreservaties doen, worden ze volgens de Power-studie ook veeleisender. "Ze zoeken niet alleen naar sites die een compleet prijzenoverzicht aanbieden, maar willen ook een gebruiksvriendelijk medium," wordt er opgemerkt.

Maar Power voegt er aan toe dat onafhankelijke websites zoals Orbitz het echter moeilijk hebben om te concurreren met hotelsites, die het gemakkelijker hebben om prijsaanbiedingen en loyalty-programma's aan te kondigen. Steeds meer reizigers gaan voor hun reservaties dan ook rechtstreeks naar die hotelsites. "Op dit ogenblik boekt 68 procent rechtstreeks via de hotelsite. Dat is een stijging met 17 procent tegenover vorig jaar," aldus het Power-rapport.

Onafhankelijke websites hebben volgens de onderzoekers wel het voordeel dat de klant in één opslag een overzicht heeft over de prijzen van hotels, vliegtuigtickets en autoverhuur. Anderzijds beginnen hotelsites ook complete reispaketten op te stellen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home