Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, November 02, 2005

Amerikaanse autosector blijft ploeteren


De Amerikaanse auto-industrie heeft geen beste maand achter de rug. Ford en General Motors zagen hun verkoop teruglopen met 23 procent, terwijl ook DaimlerChrysler achteruit ging met 3 procent. De Japanse constructeurs zagen daarentegen bijna allemaal hun Amerikaanse verkopen stijgen.

De interesse in de SUV-modellen, die voor een groot gedeelte van het recente succes van de Amerikaanse constructeurs heeft bepaald, begint te tanen. Maar volgens analisten liggen ook enkele structurele oorzaken aan de basis van het probleem.

Daarbij moet er rekening worden mee gehouden dat Amerikaanse constructeurs traditioneel niet goed zijn in het produceren en verkopen van verkopen van kleine auto's. De Amerikaanse autosector is dat niet gewoon, ook al vraag de consument steeds meer naar dat type wagen. Daardoor hebben Japanse en Koreaanse concurrenten zich in die markt kunnen nestelen.

De voorbije tien jaar konden de Amerikaanse autobouwers een crisis nog tegenhouden met de SUV-modellen. Vooral vrouwelijke chauffeurs lietenzich verleiden door het veilige gevoel dat zo'n grote, maar comfortabele wagen bood. Het hoge verbruik speelde niet echt een rol, want de Amerikaanse benzine bleef goedkoop.

Maar inmiddels hebben ook bijna alle buitenlandse merken - Porsche, Mercedes, Volvo, Mitsubishi, Hyundai, Kia - een eigen SUV-model, waarmee de concurrentie vergroot en dus de winstmarges moeten teruggeschroefd worden. Door de gestegen Amerikaanse benzineprijzen, beginnen echter ook daar de bestuurders op het verbruik te letten. Daar hebben de Amerikaanse autobouwers nooit echt rekening mee gehouden.

De Amerikaanse industrie zit dus met een complex probleem. Hun gewone, grote modellen kunnen niet meer bekoren en op de kleine exemplaren blijven de winstmarges te klein. Bovendien wordt de SUV-verkoop uitgehold. Maar daarnaast stellen analisten dat de Amerikaanse autotechnologie verouderd is en geen zicht heeft op innovatie.

Meteen dreigen de grote Amerikaanse autoconstructeurs in financiƫle moeilijkheden te zullen komen. Paul Ballew, directeur marktanalyse van General Motors, gaf toe dat het voor de Amerikaanse autosector de slechtste maand is sinds 1998. "Maar oktober komt nu eenmaal na de traditionele zomersolden," voerde hij aan.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home