Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, November 11, 2005

Nieuwe markten cruciaal voor bierproducenten


Nieuwe markten zijn bijzonder belangrijk voor de bierindustrie. Dat blijkt uit de uitstekende resultaten van InBev en SABMiller. Die hebben zich de voorbije tien jaar steeds meer op die groeimarkten gericht en zien dat nu weerspiegeld in hun winsten.

InBev en SABMiller zijn ondertussen de grootste brouwers van de wereld geworden. Dat was tien jaar geleden niet het geval. Maar beide begonnen toen aan buitenlandse uitbreidingen met activiteiten op nieuwe markten en een reeks overnames. Die activiteiten betekenen nu een belangrijke pijler voor de winsten van de bierproducenten.

Zo zag InBev zijn winsten tijdens het derde kwartaal aangroeien met 12 procent, vooral dankzij de uitstekende cijfers van zijn Braziliaanse dochter AmBev, die vorig jaar werd overgenomen. SABMiller toonde in zijn halfjaarcijfers zelfs een winst van 14 procent, grotendeels op rekening te schrijven van zijn activiteiten in Afrika, Aziƫ en Oost-Europa.

In de Verenigde Staten zag SABMiller zijn winsten echter teruglopen met 5 procent. Dat is volgens analisten ook het grote probleem van het Amerikaanse Anheuser-Busch, dat zich grotendeels tot zijn thuismarkt beperkt en daar nu de gevolgen van begint te dragen.

De eerste grote overname van InBev was tien jaar geleden het Canadese Labatt's, maar de Leuvense brouwer heeft zich sindsdien vooral gericht op groeimarkten zoals Rusland en China. Na de overname van AmBev is twee derden van de winsten afkomstig uit die markten. Dat geldt eveneens voor SABMiller, dat tien jaar geleden vanuit Zuid-Afrika een uitbreiding begon naar de rest van het continent, Oost-Europa en China. Al die gebieden tekenen nu voor 85 procent van de winst.

InBev en SABMiller hebben inmiddels voormalig marktleider Anheuser-Busch van de markt gestoten. De Amerikaanse brouwer richt zich internationaal vooral op China en is door de grootste twee inmiddels nagenoeg van de Zuid-Amerikaanse markt verjaagd. In de Verenigde Staten wordt Anheuser geconfronteerd met een krimpende biermarkt en prijzenoorlogen en ziet zijn winsten dan ook kelderen.

Ondertussen heeft Heineken, de nummer vier, volgens analisten geprobeerd de twee marktleiders te volgen met expanties in
Oost-Europa, Rusland en China. "Maar zijn groei wordt afgeremd door de Heineken-familie, die blijkbaar weigerachtig staat tegenover overnames waar zware investeringen mee gemoeid zijn," voegen ze er aan toe.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home