Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, November 11, 2005

Kleine bedrijven gevoeliger voor tegenslag


Vooral kleine bedrijven en retailers zijn het slachtoffer van grote rampen. Dat blijkt uit een Amerikaanse studie, die de gevolgen van de orkaan Katrina op het bedrijfsleven in het getroffen gebied heeft. Daarbij werd gekeken naar de openstaande rekeningen en dan bleken die in grote mate op naam te staan van de kleinere ondernemingen.

De grootste slachtoffers waren volgens het onderzoeksbureau Experian de professionele servicebedrijven. In die sector zouden de openstaande rekeningen opgelopen zijn tot 8,8 miljard dollar (22 procent ). Daarna volgden retail met 8 miljard dollar (20,2 procent), groothandel met 5,9 miljard dollar (14,7 procent) en de bouwsector met 5,7 miljard dollar (14,2 procent).

Het onderzoek wees uit dat de orkaan vooral kleinere bedrijven - met minder dan vijftig werknemers - treft. Zij zouden 72 procent uitmaken van de openstaande rekeningen. "Deze sector is bijzonder afhankelijk van locale klanten," benadrukten de onderzoekers. "Het zal vooral van de heropleving van de locale economie afhangen of die bedrijven zichkunnen herstellen en dus hun rekeningen betalen."

Een probleem daarbij is dat veel bedrijven uit de getroffen regiojonger zijn dan vijf jaar en dus misschien nog niet voldoende financiƫle stabiliteit hebben om de klappen op te vangen en zich weer te herstellen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home