Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, November 05, 2005

Jongeren vinden gratis downloads normaal

Driekwart van de Amerikaanse online jeugd - ongeveer 12 miljoen jongeren - creëert internet-content. Dat blijkt uit een onderzoek van het Pew Internet & American Life Project. Bovendien zijn deze jongeren ook enthousiaste content-consumenten, onder meer van gratis downloads. Ze vinden het trouwens onrealistisch te denken dat zij dit niet zouden doen.



Eén op drie van de Amerikaanse online jongeren wisselt op het internet creaties, foto's, verhalen of video's uit. Daarnaast heeft 32 procent websites gecreëerd, terwijl 22 procent een persoonlijke webpagina onderhoudt. Bovendien heeft 19 procent ook een eigen weblog, terwijl dat bij volwassenen volgens een eerdere Pew-studie slechts 7 procent bedraagt.

"Het onderhouden van een blog is voor de jongeren om zich een eigen identiteit te creëren," vertelde Kevin Kim, topman van de blogsite Livejournal, aan het magazine Mediapost. "Deze jongeren brengen een groot gedeelte van hun tijd online door en het creëren van een eigen identiteit in die wereld is dan ook bijzonder belangrijk voor hen. Blogs bieden hen het instrument daarvoor."

Kim voegde er aan toe dat ook adverteerders zich bewust zijn geraakt van de content die door deze jongeren wordt aangemaakt. "Ze zien het als een medium om de tienermarkt te bereiken," voerde hij aan. Livejournal is op dit ogenblik reclamevrij, maar Kim benadrukte dat adverteerders het bedrijf al benaderd hebben om webpagina's te sponsoren. "Marketeers beginnen steeds meer te beseffen dat community-created content een onderdeel vormt van het online leven," stipte hij aan.

De studie kwam verder tot de conclusie dat jongeren ook enthousiaste content-consumenten zijn. "Zo blijkt 51 procent muziekfiles van het internet te downloaden," stellen de onderzoekers. "Bij volwassenen is dat slechts 18 procent. Bovendien zegt 31 procent videofiles te downloaden, meer dan dubbel zoveel dan bij de online volwassenen. Driekwart van deze jongeren zeggen ook dat het gratis downloaden en filesharing heel eenvoudig is en dat het onrealistisch is om te verwachten dat de consument dit niet zou doen."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home