Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, November 23, 2005

China moet consumptie verhogen

China moet maatregelen nemen om de consumptie te verhogen. Op die manier zou het land volgens het Internationaal Monetair Fonds (IMF) de spanning tussen arm en rijk kunnen verminderen. Bovendien is het opdrijven van de consumptie volgens het IMF ook nodig voor het herstel van de wereldeconomie.

Het IMF stelt dat China de koers van zijn munteenheid verder zou moeten verhogen. In juli was er al een revaluatie van 2,3 procent tegenover de Amerikaanse dollar, maar gezegd wordt dat die stijging niet voldoende is. Een verdere koersstijging zou buitenlandse producten voor de Chinese consument goedkoper maken.

Een dergelijke ingreep zou volgens het IMF het Chinese handelsoverschot, dat dit jaar zou oplopen tot 100 miljard dollar, ookkunnen doen dalen. Maar het stimuleren van de binnenlandse Chinese consumptie zou vooral de interne spanningen tussen arm en rijk en tussen het platteland en de stad moeten kunnen doen afnemen.

Daarbij wordt verwezen naar het groeiend aantal opstanden tegen het beleid van de Chinese regering. Dat heeft volgens het IMF gedeeltelijk te maken met het feit dat slechts een relatief kleine bevolkingsgroep profiteert van de sterke economische groei van China. De meerderheid van de bevolking zou zich buitengesloten voelen.

Daarnaast stipt het IMF ook dat de Chinese consumptie essentieel is voor het verkleinen van een wereldomvattend economisch onevenwicht. Dat vormt volgens de organisatie een bedreiging van het herstel van de wereldeconomie. Bovendien dreigt dat ook te leiden tot protectionistische maatregelen van de Europese Unie en de Verenigde Staten.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home