Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, November 23, 2005

Vreedzame coƫxistentie tussen televisie en dvr?


Digitale video recorders (dvr) biedt aan televisiezenders nieuwe mogelijkheden. Dat is de mening van de grote Amerikaanse omroepen. Uit hun onderzoek blijkt immers dat dvr-eigenaars geregeld terugspoelen om reclames te bekijken voor producten die hen interesseren.

Adverteerders en investeerders hebben de voorbije jaren met argwaan gekeken naar de ontwikkeling van de dvr-technologie. De toestellen laten immers toe dat programma's worden verder gespoeld, waardoor de kijker onder meer de reclamespots zou kunnen overslaan.

Er werd zelfs voorspeld dat de dvr het einde van de traditionele televisie-reclame zou betekenen en dus ook het bestaande economisch model van de beeldmedia teloor doen gaan. Maar een recent onderzoek van de Amerikaanse omroepen blijkt die vrees tegen te spreken.

In eerste instantie wordt er opgemerkt dat dvr toelaat om ook kijkers aan te trekken die bij de originele uitzending niet in de mogelijk waren om het programma te volgen. Amerikaanse gezinnen met dvr bleken verder gemiddeld 5,7 uur per dag televisie te kijken, tegenover 5,1 uur voor gezinnen zonder dvr-apparaat.

Weliswaar gaf 90 procent van de dvr-kijkers toe dat ze de reclamespots meestal of altijd wegwisten, maar 58 procent vertelde naar de advertentie-boodschappen te kijken tijdens het verder spoelen. Bovendien merkte 53 procent op geregeld terug te spoelen naar een advertentie voor een product dat hen interesseerde.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home