Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, November 22, 2005

Pikante reclame levensgevaarlijk?


Pikante reclame op billboards langs de weg is levensgevaarlijk. In een enquête gaf bijna een kwart van de Britse automobilisten immers toe dat een reclame met een schaars gekleed model hun aandacht zo had afgeleid, dat ze gevaarlijk van hun traject waren afgeweken.

Uit het onderzoek van Mark Young, expert transport-ergonomie van de Brunel University bleek dat één op vijf automobilisten door pikante reclameboodschappen met een schaars geklede dame langs de weg werden afgeleid. Anderzijds bleek slechts één op de tien vrouwen afgeleid te geraken door een half ontkleed mannelijk model.

"Dat geeft aan dat er reden voor bezorgdheid is over het gebrek aan een duidelijk beleid op het gebied van straatmeubilair," benadrukte Young. "Het onderzoek wijst uit dat bepaalde opstellingen de aandacht van chauffeurs op gevaarlijke plekken kan afleiden."

Young stelde dat het risico dat daaraan verbonden is, wellicht onderschat wordt. "Er moet verder onderzocht worden hoeniet-essentiële informatie kan geëlimineerd worden op een ogenblik dat de bestuurder al zijn aandacht nodig heeft voor het verkeer."

Een verstrooidheid van 5 seconden aan een snelheid van 90 kilometer per uur betekent volgens de onderzoekers een afstand van een voetbalveld zonder volledige concentratie.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home