Europa wil veiliger scheepvaart
De Europese Commissie wil de controle op de veiligheid van schepen verscherpen. Dat moet volgens verkeerscommissaris Jacques Barrot ongelukken zoals met de Prestige en Erika helpen voorkomen.
De Europese Commissie zou daarover woensdag een voorstel van Barrot bespreken. Europa zou het beu zijn dat sommige landen de schepen veel te weinig inspecteren op hun zeewaardigheid. Enkele landen, zoals Frankrijk, zouden niet aan het minimum van 25 procent controles op schepen in de havens.
Europa wil de inspecties concentreren op riskante schepen en dan vooral op vaartuigen die al twaalf jaar of langer in de vaart zijn. De nieuwe voorstellen - Erika-3 - zijn een vervolg op eerdere maatregelen, waarbij aangestuurd werd op het uit de vaart nemen van enkelwandelige tankers en zwaardere straffen voor nalatig scheepspersoneel.
De Europese Commissie wil de aansprakelijkheid van de scheepseigenaren vergroten. Op dit ogenblik blijft die verantwoordelijkheid beperkt, waardoor slachtoffers niet altijd op schadevergoeding kunnen rekenen. Vandaag is een gedeelte van de vloot zelfs niet verzekerd.
Commissaris Barrot wil daarom ook een verzekeringsplicht invoeren voor schepen. Tegelijk komt er een zwarte lijst van reders die onveilige schepen laten uitvaren. Ook komt er een informatiesysteem - Safe SeaNet - waarmee havens elkaar op de hoogte kunnen houden van het vertrek en de bestemming van schepen.
Er is ook een plan om passagiers meer rechten te garanderen, onder meer voor het verlies van bagage, vergelijkbaar met de luchtvaart en het treinvervoer. Bovendien wil Europa het onderzoek naar scheepsongelukken verbeteren.
De Europese Commissie zou daarover woensdag een voorstel van Barrot bespreken. Europa zou het beu zijn dat sommige landen de schepen veel te weinig inspecteren op hun zeewaardigheid. Enkele landen, zoals Frankrijk, zouden niet aan het minimum van 25 procent controles op schepen in de havens.
Europa wil de inspecties concentreren op riskante schepen en dan vooral op vaartuigen die al twaalf jaar of langer in de vaart zijn. De nieuwe voorstellen - Erika-3 - zijn een vervolg op eerdere maatregelen, waarbij aangestuurd werd op het uit de vaart nemen van enkelwandelige tankers en zwaardere straffen voor nalatig scheepspersoneel.
De Europese Commissie wil de aansprakelijkheid van de scheepseigenaren vergroten. Op dit ogenblik blijft die verantwoordelijkheid beperkt, waardoor slachtoffers niet altijd op schadevergoeding kunnen rekenen. Vandaag is een gedeelte van de vloot zelfs niet verzekerd.
Commissaris Barrot wil daarom ook een verzekeringsplicht invoeren voor schepen. Tegelijk komt er een zwarte lijst van reders die onveilige schepen laten uitvaren. Ook komt er een informatiesysteem - Safe SeaNet - waarmee havens elkaar op de hoogte kunnen houden van het vertrek en de bestemming van schepen.
Er is ook een plan om passagiers meer rechten te garanderen, onder meer voor het verlies van bagage, vergelijkbaar met de luchtvaart en het treinvervoer. Bovendien wil Europa het onderzoek naar scheepsongelukken verbeteren.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home