Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, November 21, 2005

Populariteit zoekmachines blijft groeien

Zoekmachines zijn, na e-mail, dit jaar de meest populaire activiteit geworden op het internet. Volgens een studie van het Pew Internet and American Life Project worden zoekmachines door 63 procent van de 94 miljoen online Amerikanen gebruikt. Het jaar voordien was dat nog 56 procent.



Tot nu toe leverden zoekmachines en nieuwsberichten een nek-aan-nek race, maar het voorbije jaar hebben zoekmachines gevoelig aan populariteit gewonnen. Het internet wordt door 46 procent van de online bevolking gebruikt voor het lezen van nieuwsberichten. Vooral de meer begoede en geschoolde bezoekers maken gebruiken van zoekmachines, maar ook bij bezitters van breedband-verbindingen.

"Internauten met een inbel-verbinding zullen bij het zoeken naar recepten sneller geneigd te zijn om een kookboek te raadplegen," stippen de onderzoekers aan. "Bezitters van breedband zullen daarentegen gemakkelijker gebruik maken van een zoekmachine op het internet."

Met 77 procent blijft e-mail de meest populaire online activiteit. Uit een onderzoek van ComScore Media Metrix blijkt dat de internauten gemiddeld 24 minuten per dag besteden aan e-mails, terwijl hun tijd op zoekmachines beperkt blijft tot 4 minuten per dag. Die kloof maakt volgens de onderzoekers duidelijk dat e-mail een bijzonder krachtige toepassing blijft.

Anderzijds is het gebruik van e-mail wel afgenomen. In 2004 lag het cijfer immers op 85 procent. Dat heeft volgens de onderzoekers wellicht te maken met de vrees voor virussen, waardoor een aantal internauten is overgestapt op instant messaging. Ook zou e-mail te lijden hebben aan een overvloed van berichten, waardoor de internauten het gebruik van elektronische post beperken.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home