Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, November 20, 2005

Barajas grootste luchthaven van Europa


Eind januari wordt op Barajas, de luchthaven van Madrid, de vierde terminal in gebruik genomen. Daardoor zouden per jaar 70 miljoen passagiers kunnen verwerkt worden. Dat is twee keer zoveel als de huidige capaciteit toelaat. Barajas zou daarmee de grootste luchthaven van Europa worden. Op dit ogenblik is die eer voor het Londense Heathrow.

De plannen voor een vierde terminal op Barajas dateren al van het begin van de jaren negentig, toen duidelijk werd dat Spanje een echte toeristische explosie zou kunnen. Met de realisatie van het project zal de luchthaven 120 in plaats van de huidige 79 luchtbewegingen per uur kunnen uitvoeren. Er worden immers ook twee nieuwe startbanen bijgebouwd.

Barajas wordt dan meteen ook de grootste luchthaven van Europa. Op dit ogenblik wordt de lijst aangevoerd door Heathrow (67 miljoen) en Frankfurt (51,1 miljoen), maar met 70 miljoen bezoekers per jaar zal Barajas die naar de tweede en derde plaats verwijzen. De nieuwe terminal zal grotendeels ingenomen worden door de operaties van de Spaanse luchtvaartmaatschappij Iberia.

Het project heeft uiteindelijk 6,2 miljard euro gekost. Morgen worden tests uitgevoerd met 5.000 passagiers en hun bagage. Zij worden vanop de nieuwe terminal met een ondergrondse trein naar het twee kilometer verder gelegen centrale luchthavengedeelte gebracht. De grotere personentrafiek wordt vooral verwacht van Zuid-Amerika.

Daarvoor heeft Madrid zich de jongste jaren ontwikkeld tot een echte draaischijf. Ongeveer 38 procent van de Zuid-Amerikaanse trafiek verloopt via de Spaanse hoofdstad. Vanuit Chili en Peru kan men Europa alleen maar bereiken via Spanje. De helft van de vluchten op Columbiƫ en Argentiniƫ verlopen eveneens via Spanje. De nieuwe luchthaven moet voor de economie van Madrid een grote stimulans worden.

Barajas zorgt volgens analisten nu al voor de tewerkstelling van ruim 170.000 mensen en de activiteiten rond de luchthaven vertegenwoordigen 13 procent van het bruto binnenlands product van de Madrileense regio. De volgende tien jaar zouden die cijfers verdubbeld moeten worden.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home