Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, November 21, 2005

Nog drie jaar voor O'Leary


Michael O'Leary, de topman van budgetvlieger Ryanair, heeft bekend gemaakt dat hij het bedrijf in 2008 zal verlaten. Hij zal dan twintig jaar aan het beleid van de Ierse maatschappij hebben gestaan. Tijdens die periode heeft hij van het bedrijf één van de meest winstgevende luchtvaartmaatschappijen gemaakt.

Ryanair startte in 1985 met één vliegtuig voor vijftien passagiers. Drie jaar later kwam belastingsconsulent Michael O'Leary er aan het beleid. In augustus van dit jaar vervoerde Ryanair voor het eerst meer passagiers dan British Airways.

O'Leary (44) is hoofdaandeelhouder van het bedrijf en heeft er een portefeuille ter waarde van 258 miljoen euro. Enkele tijd geleden gaf hij te kennen over drie te willen opstappen. Hij zou wel aanblijven als voorzitter van de raad van bestuur.

Volgens het magazine Bloomberg is Ryanair op het vlak van marktwaarde op dit ogenblik de derde grootste luchtvaartmaatschappij van de wereld, na het Amerikaanse Southwest Airlines en het Aziatische Singapore Airlines. De maatschappij keert jaarlijks een dividend van gemiddeld 25 procent uit, tegenover 1,8 procent verlies bij British Airways en 3,8 verlies bij Lufthansa.

Het aandeel van Ryanair is dit jaar met meer dan 40 procent in waarde gestegen. De maatschappij heeft nu een kapitaal van 5,58 miljard euro. Tegen 2012 wil Ryanair zijn passagierscapaciteit nog verdubbelen.

Toen O'Leary aan het roer kwam van de destijds verlieslatende maatschappij, had hij de intentie om het bedrijf op te doeken. Maar nadat hij in Dallas had gemerkt hoe Southwest zich had ontwikkeld tot de grootste budgetvlieger van de wereld, veranderde hij van gedachten.

Het geheim was volgens Southwest de vliegtuigen tussen twee vluchten zo kort mogelijk aan de grond houen. Bovendien waren de zetels bij Southwest voor 80 of 90 procent volzet aan lage prijzen in plaats van 60 procent aan hoge prijzen. Dat concept bracht O'Leary over naar Europa.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home