Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, November 24, 2005

Brits gas wereldwijd duurste brandstof


Het Britse gas is de duurste brandstof van de wereld geworden. De Noordzee-voorraden slinken immers met een grote snelheid, waardoor de productie moet teruggeschroefd worden en aan de klanten hogere rekeningen worden gepresenteerd.

"Het is zelfs de vraag of we de winter door zullen kunnen zonder de bevoorrading van de consumenten te beperken," vertelde analist Niall Trimble van de Britse Energy Contract Company aan het persbureau Reuters.

De gasprijzen voor januari bereikten een record van 1,17 pond per eenheid, nadat de koude temperaturen al deden vrezen voor een gastekort. Met die prijs is het Britse gas meer dan 50 dollar per vat duurder dan het Amerikaanse gas en tien keer duurder van de Europese steenkoolproductie.

Om de kosten te besparen hebben industriële gebruikers en krachtcentrales de gaskranen lager gedraaid. Voor de Britse consument, die de gasprijs de voorbije twee jaar al met 40 procent zag stijgen, dreigen nieuwe prijsrecords. De leveranciers hebben de prijzen al opgevoerd en verwacht wordt dat dit niet de laatste keer zal zijn.

De Britse gasprijzen behoorden lange tijd tot de laagste van de Europese Unie, maar volgden de prijsstijgingen van de olie. Bovendien bleek Groot-Brittannië, ooit zelfbedruipend in zijn gasvoorziening, steeds meer afhankelijk te worden van ingevoerd gas. British Gas rekent nu een prijs aan van 484 pond per jaar, tegenover 435 pond vorig jaar.

De afhankelijkheid van de import is constant gestegen sinds de opbrengsten van de ouder wordende Noordzee-gasvelden vijf jaar geleden minder begonnen te produceren. Dit jaar viel die productie verder terug dan was verwacht. Dat zorgt voor een gastekort, aangezien vele importprojecten nog altijd in opbouwfase verkeren.

De gasimport komt vooral via een onderzeese pijplijn-verbinding met België en een gasterminal in de haven van het Isle of Grain in de omgeving van Londen. Andere projecten zullen pas de volgende twee jaar in gebruik genomen kunnen worden. Dat maakt Groot-Brittannië deze winter heel kwetsbaar voor gastekorten.

Bovendien heeft ook de gasterminal op het Isle of Grain sinds zijn opening in juli nog maar amper drie LNG-tankers kunnen ontvangen. Deze week wordt een vierde tanker uit Algerije verwacht. Ook de LNG-voorraden zijn immers beperkt en gaan meestal naar de Verenigde Staten of Korea.

Ook met de Europese pijplijn zijn er problemen. "De energiemarkt wordt er immers nog altijd gecontroleerd door de vroegere monopolie-bezitters," aldus Reuters. "Ondanks de hoge prijzen is de pijplijn vanuit België dikwijls half leeg." Groot-Brittannië stuurt aan op grotere hervormingen van de Europese energiemarkt, zodat de prijzen zouden kunnen dalen en nieuwe leveranciers toegang zouden krijgen tot de pijpleidingen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home