Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, October 13, 2005

Wordt Sicilië Italiaans vasteland?

Al eeuwenlang worden er plannen gemaakt om het eiland Sicilië te verbinden met het Italiaanse vasteland. Die oude droom is een stap dichterbij gekomen met de toewijzing van een contract voor het bouwen van een brug aan een internationaal consortium, geleid door het Italiaanse bedrijf Impregilo. Het zou meteen de langste hangbrug van de wereld worden, met een centraal gedeelte van 3,3 kilometer. De twee torens van de brug zouden 383 meter hoog worden.

Impreglio-topman Pietro Ciucci beloofde dat het project ook daadwerkelijk gerealiseerd worden, ondanks protesten uit milieuhoek en opmerkingen van de Italiaanse Groene Partij dat de brug door de mafia als Trojaans paard zou gebruikt worden. Hij stelde dat in de nabije toekomst al begonnen zou worden met de fysieke werken. "Dan zal alle scepticisme voorgoed zijn weggevaagd."

Met het project is een bedrag gemoeid van 3,88 miljard euro. Het wordt volgens het persbureau Reuters het meest complexe bouwproject uit de Italiaanse geschiedenis. Volgend jaar zou al begonnen worden met de werken. De brug zou klaar moeten zijn in 2012, maar vele critici vrezen dat het mega-project nooit echt gerealiseerd zal worden. De Italiaanse premier Silvio Berlusconi stelde dat de brug cruciaal is voor Zuid-Italië, dat geconfronterd wordt met een verschrikkelijke infrastructuur en een hoge werkloosheid. Het project zou ongeveer 40.000 jobs creëren.

Tegenstanders stellen echter dat het geld beter besteed zou worden aan het verbeteren van de wegen, spoorlijnen, scholen en ziekenhuizen van de regio. De centrum-linkse oppositie heeft al bekend gemaakt het project te zullen schrappen indien de verkiezingen van volgend jaar die partij aan de macht zal brengen, zoals op dit ogenblik wordt vooropgesteld. Volgens de Italiaanse Groene Partij zal de brug een afgrijselijk gezicht zijn en dat de bouwwerken mafiosi vanuit het hele land zal aantrekken. Ciucci stelde echter dat het bedrijf samenwerkt met de politie en het gerecht om dat te beletten.

Al in de Romeinse tijd werd er geopperd om Sicilië aan Italië vast te maken. Sindsdien is het onderwerp geregeld opnieuw verschenen op de politieke agenda van de Italiaanse politiek. Tot nu toe moeten reizigers een ferry nemen om de Straat van Messina over te steken. De duur van die oversteek kan uitlopen tot twee uur. De brug wordt zestig meter breed en heeft tien rijstroken. De brug zou een capaciteit hebben van 6.000 auto's per uur en 200 treinen per dag.

Voorstanders stellen dat de brug het commerciële en toeristische transport in Zuid-Italië en Sicilië zal bevorderen en de economie van het eiland zal ondersteunen. Milieugroepen merken echter op dat de brug gevaar zou kunnen opleveren, aangezien ze zich situeert in een gebied dat gevoelig is voor aardbevingen. Messina werd in 1908 door een aardbeving verwoest. Daarbij vielen 87.000 doden. Maar architecten stellen dat de brug bestand zal zijn tegen zware aardbevingen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home