Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, October 13, 2005

Reclamebureaus moeten anders denken

Over vijf jaar zal een kwart van de huidige reclamebestedingen naar gesponsorde programma's gaan. Dat blijkt uit een Nederlandse enquête onder adverteerders en onder reclamebureaus door de Nederlandse Vereniging van Reclamebureaus (VEA). Adverteerders blijken er alvast positiever tegenover te staan dan de reclamebureaus.

Eerder dit jaar bleek uit Nederlands onderzoek dat minder dan 20 procent van de televisie- commercials daadwerkelijk bekeken wordt. "Het is dan ook niet zo vreemd, dat adverteerders naar trefzekerder manieren zoeken om de consument met hun merken en producten te confronteren," stipt VEA aan.

De organisatie merkt dat dit een andere instelling vraagt van dereclamebureaus. "Zij zijn gewend om in filmpjes van dertig seconden te denken, met een boodschap vanuit deafzender," wordt er opgemerkt. "Het zal lastig voor hen zijn om na te denken over een inhoud die relevant is voor de ontvanger."

Uit de enquête bleek dat adverteerders het met die VEA-stelling meer eens zijn (75 procent) dan de reclamebureaus (50 procent). Maar wel is er een grotere eensgezindheid over het feit dat het tot een participatie zal komen tussen partijen die samen content creëren. Dat wordt naar voor gebracht door 85 procent van de adverteerders en 75procent van de reclamebureaus.

Her en der wordt gevreesd dat de grote reclamebureaus de omschakelingvan uurloon naar het veel riskantere participatie-model niet zullen kunnen maken, maar dat wordt door het merendeel van de adverteerders en de bureaus zelf echter ontkend.

Wel stelde 66 procent van de adverteerders dat de televisie zenders niet denken vanuit de marketingdoelstellingen van de adverteerder maar vanuit kijkcijfers,waardoor een directe samenwerking met zo'n zender niet als optimaal beschouwd wordt voor de adverteerder. Ook 63 procent van de reclamebureaus was die stelling toegedaan.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home