Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, October 16, 2005

Voelen kranten de ijstijd naderen?

Kranten vechten tegen een afkalvend lezerspubliek, stijgende drukkosten en eigenaars die op grotere winstmarges aandringen. "Hoofdredacteurs, uitgevers, verslaggevers en technologen hebben de voorbije jaren dan ook gewerkt aan nieuwe, papierloze manier om het nieuws te drukken," schrijft Frank Ahrens in The Washington Post. "Maar die veranderingen gaan veel verder dan het fysiek distributiekanaal."



Ahrens stelt dat de nieuwe technologie, zoals de elektronische kranten, ook voor een ander taalgebruik en ander soort artikels zullen zorgen. "De artikels zullen bondiger en gevatter zijn en zullen de aandacht op zichzelf trekken en de lezer rechtstreekts aanspreken," stelt hij. "Het is een stijl die men in de traditionele krant gewoon is. Het is de stijl die meer thuishoort op het internet."

Volgens Ahrens zullen ook de artikels een aander uitzicht krijgen. "Lange artikels met complete zinnen zullen waarschijnlijk zeldzamer worden en zich terugplooien op de gedrukte kranten en e-kranten," meent hij. "Nieuws op kleine schermen zal vooral bestaan uit titels,uitroepen en zinnen zonder artikels."

De WP-journalist wijst verder naar Russell J. Wilcox, met zijn bedrijf E Ink ontwerper van een papierloze krantenbestelling. Wilcox stelt dat het traditionele krantenformaat nog altijd de beste manier is om het nieuws naar het publiek te brengen. "Zij zorgen voor een optimale leeservaring," merkt hij op.

Wilcox stelt dat de lezer is als een roofvogel die over de woestijn vliegt. "Hij scant, ziet het konijn, zoomt in en grijpt zijn prooi,"maakt hij de vergelijking met een interessant krantenverhaal.

Maar Ahrens wijst erop dat het internet een interactieve uitwisseling aanbieden die kranten niet hebben. "Door weblogs, e-mails en discussiegroepen kan de respons onmiddellijk zijn," stipt hij aan. "Opvallend is dat ook de journalisten zich daar online in hun taalgebruik aan aanpassen."

In de traditionele communicatiemiddelen is de krant volgens Ahrens dan ook misschien wel het laatste bastion van het strikt formele taalgebruik. "Op televisie is dat al helemaal veranderd," merkt hij op. "Ook in het echte leven gebruiken de mensen steeds minder de typische krantentaal."

Anderzijds voeren veel lezers aan dat de gedrukte kranten hopeloos laat zijn met het nieuws, dat al lang op het internet is verschenen. Bovendien vinden ze niet zelden dat krantenverhalen meer vragen oproepen dan beantwoorden en dat de krant weinig relevant is geworden. "Ik weet nu wat de dinosauriƫrs moeten gevoeld hebben toen het koud begon te worden," merkte Bill Breen, een gewezen medewerker van TheNew York Times, op in een e-mail bericht aan Ahrens.

Grote kranten als The New York Times of The Wall Street Journal verbruiken jaarlijks gigantische hoeveelheden papier. "Maar de papierkosten zijn inmiddels opgelopen tot 625 dollar per ton," stipt Ahrens aan. "De uitvinding van Wilcox kan dan ook voor enorme besparingen zorgen."

Maar andere reacties wezen er volgens de WP-journalist op dat vele lezers zowel de papieren als elektronische versies van de krantenlezen. "Dit zou kunnen wijzen op een toekomst van coƫxistentie," oppert hij. "Sommigen willen niet de hele krant online lezen en rustig onderuitgezakt met een kop koffie door de verschillende katernen kunnen zwerven."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home