Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, October 15, 2005

Bedrijfsleiding schuldig aan stress


De bedrijfsleiding doet niet voldoende om stress op de werkvloer te bestrijden. Dat blijkt uit een recent Brits onderzoek. Maar in vele gevallen kan volgens de Britse onderzoeker James Rieley met een beschuldigende vinger gewezen worden naar de bedrijfsleiders.

"Het zijn dikwijls de meest gemotiveerde werknemers die gestresseerd raken," stelt dokter James Rieley in de Britse krant The Telegraph. "Het probleem is dat ze bezorgd zijn om het bedrijf, maar niet in staat worden gesteld zich volledig in te zetten om het bedrijf te helpen."

De problemen zijn volgens James Rieley heel uiteenlopen. "Werknemers hebben dikwijls het gevoel dat ze niet de vaardigheden hebben om de taken uit te voeren die van hen verlangd worden," voert hij aan. "Maar dikwijls worden in
de loop van projecten ook beloofde budgetten grondig teruggeschroefd."

Bovendien blijkt er van teamwork tussen de verschillende afdelingen meestal geen sprake te zijn. "Maar de bedrijfsleiding blijkt ook zo gericht te zijn op het invoeren van nieuwe projecten, dat ze pas gestarte initiatieven geen kans geven om zich te ontplooien," merkt hij op. Rieley vindt het opmerkelijk dat bedrijfsleiders met exacte dezelfde klachten komen.

Maar dit laatste verklaart volgens hem meteen waarom werkgevers er niet in slagen het stress-probleem aan te pakken. "Ze zijn immers extreem gericht op resultaten," merkt hij op. "Een probleem wordt niet opgelost door het personeel te vertellen dat er harden moet gewerkt worden."

Rieley stelt dat het management zou moeten achterhalen of het belangrijker is dat het werk zo snel mogelijk klaar is of ervoor te zorgen dat het personeel ook op termijn al het werk zal aankunnen. "Bedrijfsleiders moeten afstappen van die korte termijnvisie," benadrukt hij. "Ze moeten ervoor zorgen dat ze zelf voldoende talent hebben om het personeel beter te
motiveren."

Opleiding van het personeel is daarbij volgens Rieley van cruciaal belang. "Dat mag ook niet opgeofferd worden aan kostenbesparingen," waarschuwt hij. "Indien budget-managers de hele tijd aan besparingen denken, zijn ze een voorbeeld van slecht management."

Bovendien stelt Rieley dat de meeste bedrijven niet gericht zijn op teamwork. "De meeste werknemers zijn voorstanders van teamwork, maar de verschillende afdelingen worden al te dikwijls tegen elkaar uitgespeeld," voert hij aan. "De meeste beloningen zijn dan ook veel te dikwijls louter gericht op het individu."

Daarnaast merkt Rieley op dat het ook demotiverend werkt wanneer projecten voortijdig worden stopgezet. "Het management moeten duidelijk tonen even sterk achter een project te staan dan de werknemers," stelt hij. "Bovendien
moeten voorwaarden gecreƫerd worden waardoor het werk ook daadwerkelijk kan uitgevoerd worden."

Met dergelijke klachten is het volgens Rieley niet verwonderlijk dat vele gemotiveerde werknemers gestresseerd raken. "Indien managers echt meer willen halen uit hun personeel, zouden ze in de spiegel moeten kijken en zich afvragen wat zijzelf kunnen bijdragen aan het verbeteren van de situatie," besluit hij.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home