Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, October 14, 2005

Blinden woest op Ryanair

Een groep blinden en slechtzienden eisen een forse schadevergoeding van de vliegtuigmaatschappij Ryanair. De groep had een vliegtuigreis gepland naar Italië, maar werd voor het vertrek gevraagd het vliegtuig te verlaten. Volgens Ryanair zouden er teveel gehandicapten aan boord zijn geweest.



De groep telde negen blinden en slechtzienden. Een woordvoerder van Ryanair beklemtoonde het incident te betreuren, maar voegde er aan toe dat negen gehandicapte personen per vlucht het absolute maximum is dat kan toegelaten worden. "Die regel werd ingevoerd voor de veiligheid van de passagiers," aldus Ryanair. "Alleen op die manier kunnen de betrokkenen door het personeel bij een noodgeval individueel geholpen worden."

De woordvoerder stelde dat aan de groep gevraagd werd om een latere vlucht te nemen, aangezien men de maatschappij vooraf niet op de hoogte had gesteld van de handicap van de passagiers. "Bovendien waren er al drie gehandicapte passagiers aan boord," benadrukte hij.

Reisorganisator Katherine Hurst stelde echter dat ze Ryanair op 20 januari had gebeld om te controleren of er geen reisbeperkingen waren voor de groep blinden. Bij het boeken van de vlucht zou er daarop geen enkele opmerking zijn gemaakt. Ze voegde er aan toe dat de groep bovendien ook nog drie begeleiders omvatte.

De blinden stelden dat ze zich in het openbaar vernederd hadden gevoeld. Eén van de deelnemers gaf daarop haar vakantie op en keerde naar huis terug. De anderen werden verdeeld over twee vliegtuigen ensommigen moesten de nacht op de luchthaven van Stansted doorbrengen.

"Ryanair wil absolute minimumprijzen handhaven, maar daar staan heel wat beperkingen tegenover," vertelde David Gillingwater, docent luchtvaart aan de Loughborough University, aan de BBC. "Iedereen die niet beantwoordt aan het beeld van de gewone passagier, magmoeilijkheden verwachten." Gillingwater voegde er aan toe dat Ryanair een privébedrijf is en dus zijn eigen voorwaarden kan opleggen.

De klagers hebben inmiddels de steun gekregen van het Labour-parlementslid Richard Howitt, voorzitter van de Disability Rights Group van het Britse parlement. "Ryanair heeft hun hele vakantie bedorven," voerde hij aan.

Vorig jaar werd Ryanair veroordeeld omdat het een gehandicapte had laten betalen voor het gebruik van een rolstoel. De man uit Londen had daarbij 18 pond moeten betalen. Uiteindelijk kreeg hij een schadevergoeding toegewezen van 1.300 Britse pond.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home