Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, October 13, 2005

Dure olie remt vrachtwagenverkoop


Er moet volgend jaar geen groei worden verwacht op de Europese vrachtwagenmarkt. De hoge olieprijzen zullen volgens MAN, de derde grootste vrachtwagenfabrikant van Europa, immers een negatieve invloed hebben op de vraag. Het bedrijf zelf wil zware besparingen doorvoeren in het personeelsbeleid.

De evoluties van de olieprijzen zijn volgens Anton Weinmann, directeur van de MAN-vrachtwagenafdeling, een groot probleem. Op de European Road Transport Show in Amsterdam stelde hij dat het marktvolume volgend jaar het niveau van 2005 evenaren. Dat betekent dat er ongeveer 350.000 exemplaren zouden worden verkocht. MAN zelf verwacht dit jaar in West-Europa, de belangrijkste markt van het bedrijf, ongeveer 68.000 exemplaren te zullen verkopen.

Het bedrijf wil volgend jaar honderd miljoen euro besparen op zijn personeelskosten. Daarover wordt met de vakbonden onderhandeld, maar die gesprekken hebben volgens Weinmann nog niet tot een overeenkomst geleid. "Indien hier geen overeenkomst wordt bereikt, zullen we misschien onze investeringsplannen moeten herzien," benadrukte hij. "Dan zouden we misschien verplicht zijn om te bekijken of investeringen in Duitsland en Oostenrijk zin hebben."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home