Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, October 26, 2005

Toyota wolf in schapenvacht?


Toyota verkoopt meer hybride auto's dan zijn concurrenten, maar wordt door een Amerikaanse milieuvereniging toch op de korrel genomen. De vereniging stelt immers dat het gemiddelde brandstofverbruik van een Toyota-auto hoger ligt dan twintig jaar geleden.

Het Bluewater Network uit San Francisco wil de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verminderen. Eén van de acties is een advertentie in de kranten waarbij de vraag gesteld wordt of Toyota een wolf in schapenvacht is. Daarbij verschijnt een foto van Toyota-topman Katsuaki Watanabe, samen met een wolf in een zakenpak.

De organisatie stelt dat Toyota één van de bedrijven is die de Californische nieuwe milieuwetten voor de rechtbank wil bestrijden. Bovendien wordt er opgemerkt dat de auto's van het Japanse merk minder energie-efficiënt zijn dan twintig jaar geleden. In 1985 zou een Toyota immers gemiddeld 30 mijl kunnen rijden per gallon. Vandaag zou dat gedaald zijn tot 27,5 mijl.

In de advertentie wordt de vraag gesteld of dit dezelfde onderneming is die de Prius-hybride op de markt heeft gebracht en zich wil opwerpen als een milieu-strijder. Twee jaar geleden trok Bluewater Network ook al van leer tegen Ford, nadat gebleken was dat de Amerikaanse constructeur er niet in slaagde zijn auto's 25 procent zuiniger te maken, zoals was beloofd.

Toyota stelt echter zichzelf wel degelijk als een milieuvoortrekker te beschouwen en zegt dan ook verrast en teleurgesteld te zijn door de actie van Bluewater Network. Het bedrijf geeft toe dat het gemiddelde verbruik van Toyota-modellen de voorbije twintig jaar inderdaad is gestegen, maar merkt op dat dit te wijten is aan de uitbreiding vanhet vrachtwagen- en SUV-park.

"Het aanbod van Toyota is duidelijk veranderd," aldus een woordvoerder tegen Associated Press. "Maar dat is het gevolg van de voorkeuren van de consument." Over het gerechterlijk gevecht met Californië stipte het bedrijf aan dat het wenselijk is dat de federale overheid de nieuwe milieunormen zou moeten opleggen in plaats van individuele staten.

Toyota hoopt dat zijn hybride modellen het volgende decennium een kwart van zijn Amerikaanse verkopen zou vertegenwoordigen. Dat zou een stijging zijn met ongeveer drie procent tegenover vorig jaar. Naast de Prius en twee SUV-hybrides, wil het merk volgend jaar ook hybride versies van de Camry en Lexus op de markt brengen.

De SUV-hybrides van Toyota zijn volgens Bluewater Network trouwens niet veel beter dan hun traditionele versies, hoewel het werk beweert dat de modellen zuiniger zijn dan vele personenwagens. "Toyota misleidt het publiek," aldus de organisatie. "Men doet geloven dat hybride technologie gepaard gaat met een zuiniger verbruik."

John Barker, directeur van het bureau DZP Marketing, stipt aan dat de krantenactie van Bluewater Network weinig invloed zal hebben. "Door één van de de marktleider op het gebied van milieubeleid aan te pakken, brengt de vereniging zichzelf en haar zaak in diskrediet," voerde hij aan.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home