Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, October 25, 2005

Soaps slecht voor het bedrijfsleven?


Televisie-personages zoals Mike Baldwin uit Coronation Street maken het voor bedrijven moeilijk om tieners aan te trekken voor handwerk. Dat is althans de conclusie van een rapport van het North East Wales Institute of Higher Education (Newi).
"Soaps hebben het altijd over arbeiders die repetitief en slecht betaald werk moeten doen bij een autocratische, seksistische baas," stippen de onderzoekers aan. "Studenten beschouwen werk in de fabriek als vervelend, vuil en stinkend. Dat is in grote mate de schuld van programma's als Coronation Street en Clocking Off."

De onderzoekers hadden het daarbij vooral gemunt op Underworld, het textielbedrijf dat in Coronation Street geleid wordt door Mike Baldwin. "De manier waarop Underworld ten tonele wordt gevoerd belemmert bedrijven jonge arbeiders en technici aan te trekken," vertelde onderzoeksleider Mike Scott aan The Guardian.

Het rapport stipt aan dat daardoor ook de hightech-sector getroffen zou kunnen worden. Uit de Newi-studie bleek dat 96 procent van de tienermeisjes een job in een fabriek niet overwogen, maar dat 61 procent van de jongens er wel aan gedacht had.

Sommige ondervraagden gaven toe dat hun visie beïnvloed was door televisie, vooral Coronation Street. "Soaps hebben een enorme invloed," aldus Scott. "De schrijvers zouden het bedrijf in een beter daglicht moeten stellen, zodat duidelijk wordt dat de bedrijven van vandaag netjes en efficiënt zijn en grote mogelijkheden bieden voor carrières en buitenlandse reizen."

Granada, het televisiebedrijf dat Coronation Street maakt, liet echter verstaan dat de reeks in de ontspanningssector zit en geen openbare omroep is of een recruteringsorganisatie voor een gedeelte van de industrie. "Bovendien lijkt Underworld een leuke plek te zijn om te werken," voegde Granada daar aan toe.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home