Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, October 25, 2005

Webisodes zijn terug

In de hoogdagen van de internet-hype waren webisodes bijzonder populair. Het waren korte minishows voor online, maar ze verdwenen samen met de dotcom-crisis. Nu lijken ze echter terug te komen. In de Verenigde Staten doen bedrijven beroep op webisodes om het internet-publiek te bereiken.

Het verzekeringsbedrijf EHealthInsurance maakt daarbij gebruik van de online sitcom 'The Wyndales', een familie die van het ene ongeluk in het andere terecht komt (amicovered.com). Jeep start met 'We Are The Mudds' (wearethemuds.com), terwijl eerder al Unilever uitpakete met 'I Can't Believe It's Not Butter' (tasteyoulove.com) en Target (oddsagainst7even.com).



De nieuwe populariteit van webisodes is volgens de Amerikaanse krant USA Today vooral te danken aan de veelbelovende online reclamemarkt en een groeiend breedband-gebruik. Bij Jeep vormde de populariteit van de weblogs een reden om met webisodes te experimenteren.

Jeep werkte daarbij samen met het reclamebureau Organic en creëerde een familie die zich als echte smeerpoezen gedraagt. De show vertelt het verhaal over hun vakantie met de Jeep Commander. De website omvat ook een aantal games, terwijl de tienerdochter een blog onderhoudt.

"Webisodes hebben een andere vorm aangenomen," aldus Colleen DeCourcy,creatief directeur bij Organic. "Het is niet meer louter content, maar een gesofistikeerde vorm van social networking met interactie en participatie van het publiek."

Gary Lauer, topman van eHealthInsurance, stelt dat de campagne amper500.000 dollar kost, een bedrag waarvoor amper één of twee televisiespots zouden kunnen vertoond worden. Hij merkt op dat webisodes dan ook bijzonder kostenefficiënt zijn.

Unilever gaf zelfs geen dollarcent uit aan reclame om de campagne aan te kondigde. Het bedrijf verstuurde gewoon een e-mail naar zijn klanten. De trafiek naar de website kende in een minimum van tijd een verzesvoudiging.

Charlene Li, analist bij Forrester Research, stelde dat de webisodeseen bijzonder succesvolle toekomst tegemoet zouden kunnen gaan. "Maar in de filmindustrie komen ze wellicht niet meer terug," zegt Mike Reiss, auteur van de Simpsons en vijf jaar geleden ontwerper van enkele webisodes voor onder meer Shockwave. "Maar voor de reclamesector kunnen ze heel nuttig zijn."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home