Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, October 03, 2005

Strategie met aandacht voor het sociale

Maatschappelijke onderwerpen moeten een onderdeel vormen van de strategie van een bedrijf. Door aandacht voor dergelijke kwesties kan de onderneming volgens het magazine The Economist immers niet alleen voorbereid zijn op eventuele kritiek, maar ook lucratieve mogelijkheden ontdekken.

"Vaak hebben managers van grote bedrijven het idee dat sociale kwesties niet echt van wezenlijk belang zijn voor het realiseren van hun voornaamste doelen," stipt The Economist aan. "Ze willen zich volledig richten op het maken van winst en het creƫren van aandeelhouderswaarde. Maar dat is een verkeerde opstelling."

The Economist wijst er daarbij op dat kritiek op het sociale-, gezondheids- of milieubeleid van een bedrijf funeste gevolgen kan hebben voor de reputatie van het concern. "Bovendien kan het in veel gevallen ook niet inspelen op dergelijke kritiek en dat kan uiteindelijk leiden tot strengere overheidsregelgeving," waarschuwt het magazine.

Bedrijven die snel en gepast inspelen op maatschappelijke kwesties, krijgen volgens The Economist bovendien de mogelijkheid om zich op een positieve manier te onderscheiden van de concurrentie. "Maar ook kan het bedrijf er nieuwe mogelijkheden ontdekken, vooral wanneer er een sociale druk ontstaat," stelt het magazine. "Dat betekent immers meestal dat er een gat in de markt zit."

Daarbij verwijst The Economist onder meer naar de energie- en voedingssector. "Plots gaan bedrijven zuivere energie aanbieden of gezonde maaltijden verkopen," merkt het magazine nog op. "Op lange termijn kan kritiek dan ook lucratieve uitkomsten hebben, op voorwaarde dat men luistert en reageert."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home