Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, October 02, 2005

Ecover vooral internationaal


"Ecover slaagt erin economie en ecologie met elkaar te verzoenen. Dat is ook het streven van mijn departement." Dat vertelde Vlaams minister van leefmilieu en natuur en openbare werken en energie Kris Peeters tijdens zijn bezoek aan het bedrijf uit de Antwerpse Kempen. De onderneming uit Malle zette zondag in het kader van de Open Bedrijvendag zijn deuren open voor het publiek.

De productie van ecologische zeep betekende ruim 25 jaar geleden de geboorte van Ecover. De wieg van het bedrijf stond in een kleine Kempense boerderij, maar het bedrijf heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een marktleider op het vlak van ecologische was- en reinigingsproducten en wil volgend jaar starten met een productie-eenheid in het Noord-Franse Boulogne.

"Daarmee beogen we een prominentere aanwezigheid op de Franse markt," benadrukte Luc Van Aerden, sales en marketing manager van Ecover. "Bovendien zitten we daar ook dichter bij de Britse markt, die voor ons bijzonder belangrijk is." Opmerkelijk is dat het overgrote gedeelte van de omzet in het buitenland gerealiseerd wordt. "Op dit ogenblik vertegenwoordigt de inlandse verkoop amper zes procent van onze productie," aldus nog Van Aerden.

Dat heeft vooral te maken met de distributie. "In Engeland zijn we aanwezig in de rekken van de grote supermarkten, maar in België is dat veel minder het geval," merkt productiemanager Jürgen Velghe op. "We zijn echter in onderhandelingen met een aantal ketens om daar verandering in te brengen."

De bedrijfsleiding stelt dat de interesse van het publiek voor ecologische producten groeit. "In het verleden werd er dikwijls beweerd dat die producten duur en weinig performant waren," wordt er opgemerkt. "Maar we hebben duidelijk kunnen aantonen dat onze producten even goed zijn dan die van de traditionele was- en reinigingsmiddelen. Onze prijs is bovendien vergelijkbaar met die van de A-merken."

In totaal lokte de Open Bedrijvendag bijna 1.500.000 bezoekers. Dat zijn er ongeveer evenveel als vorig jaar. Aan het evenement namen 568 bedrijven deel. De topper dit jaar was Janssen Pharmaceutica in Beerse, dat 15.000 bezoekers over de vloer kreeg.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home