Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, October 02, 2005

Geen probleem met vergelijkende reclame?

In de Verenigde Staten is vergelijkende reclame een doodgewone zaak, maar in de rest van de hele wereld veel minder populair. Die terughoudendheid wordt veroorzaakt door een vrees voor de reactie bij de consument. Maar uit een vergelijkend onderzoek in de Verenigde Staten en Thailand blijkt dat die vrees wellicht ongegrond is.

"Men weet eigenlijk niet goed wat de consument denkt - met uitzondering van de Verenigde Staten - over vergelijkende reclame,waarin adverteerders zich openlijk tegenover elkaar kunnen afzetten," schrijft The Journal of Advertising. "In veel landen bestaan er reserves tegen de techniek, meestal toegeschreven aan culturele overwegingen."

Zo zouden adverteerders in Aziƫ er niet verstandig aan doen de concurrent aan te vallen, want dat zou strijdig zijn met de geldendebeleefdheidscodes. "Een vergelijkend onderzoek bij studenten in Amerika en Thailand wijst echter in een andere richting," aldus het magazine. "Tegen de verwachting in bleek dat de Thaise studenten redelijk positief stonden tegenover vergelijkende reclame."

The Journal of Advertising kan echter niet bevestigen dat dit resultaat verklaard kan worden door het feit dat deze vorm van reclame voor de Thaise studenten relatief nieuw was of omdat de cultureleverschillen geleidelijk afkalven, valt moeilijk te zeggen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home