Oost-Europa groeimarkt budgetvluchten
De Poolse budgetmaatschappij Centralwings heeft bekend gemaakt 24 vliegtuigen te willen kopen voor meer dan één miljard dollar. Daarmee hoopt het bedrijf zijn aandeel te vergroten op één van de snels groeiende luchtvaartmarkten van Europa.
Centralwings zou dit jaar nog de order willen plaatsen. "We denken te kiezen tussen de Boeing 737 op de Airbus A319 of A320," stipte Centralwings-topman Piotr Kociolek aan. Op dit ogenblik vliegt de onderneming met toestellen (Boeing 737) die geleased zijn bij de Poolse staatsmaatschappij LOT. Ook die onderneming zou volgens Kociolek overwegen om nieuwe, kleinere toestellen aan te schaffen.
Door de uitbreiding van de Europese Unie en de nieuwe routes van prijsvliegers is de luchtvaart in Oost-Europa snel aan de groeien, vooral dan in Polen. In 2003 transporteerden budgetvliegers minder dan 600.000 passagiers op Poolse verbindingen. Verwacht wordt dat dit volgend jaar zal oplopen tot bijna 4 miljoen.
Centralwings ging in februari van start en verwacht dit jaar 720.000 passagiers te zullen vervoeren. Volgend jaar zou dat cijfer oplopen tot 1,6 miljoen. Chartervluchten voor LOT maken op dit ogenblik de helft van de activiteiten van Centralwings, maar vanaf beginnend volgend jaar zouden budgetvluchten domineren, met verbindingen naar Engeland en Ierland als
basis.
De chartervluchten zijn winstegevend en Centralwings hoopt tegen 2008 ook break-even te kunnen draaien met de budgetactiviteiten. Moedermaatschappij LOT zou van plan zijn om in het tweede kwartaal van volgend jaar met Centralwings naar de beurs te gaan.
Centralwings zou dit jaar nog de order willen plaatsen. "We denken te kiezen tussen de Boeing 737 op de Airbus A319 of A320," stipte Centralwings-topman Piotr Kociolek aan. Op dit ogenblik vliegt de onderneming met toestellen (Boeing 737) die geleased zijn bij de Poolse staatsmaatschappij LOT. Ook die onderneming zou volgens Kociolek overwegen om nieuwe, kleinere toestellen aan te schaffen.
Door de uitbreiding van de Europese Unie en de nieuwe routes van prijsvliegers is de luchtvaart in Oost-Europa snel aan de groeien, vooral dan in Polen. In 2003 transporteerden budgetvliegers minder dan 600.000 passagiers op Poolse verbindingen. Verwacht wordt dat dit volgend jaar zal oplopen tot bijna 4 miljoen.
Centralwings ging in februari van start en verwacht dit jaar 720.000 passagiers te zullen vervoeren. Volgend jaar zou dat cijfer oplopen tot 1,6 miljoen. Chartervluchten voor LOT maken op dit ogenblik de helft van de activiteiten van Centralwings, maar vanaf beginnend volgend jaar zouden budgetvluchten domineren, met verbindingen naar Engeland en Ierland als
basis.
De chartervluchten zijn winstegevend en Centralwings hoopt tegen 2008 ook break-even te kunnen draaien met de budgetactiviteiten. Moedermaatschappij LOT zou van plan zijn om in het tweede kwartaal van volgend jaar met Centralwings naar de beurs te gaan.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home