Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, October 06, 2005

Online wordt groter dan outdoor

In Groot-Brittannië werd dit jaar voor het eerst meer geïnvesteerd in online dan in buitenreclame. Tijdens de eerste zes maand van het jaar groeiden de online bestedingen aan tot 490,8 miljoen pond. Volgens cijfers van het Internet Advertising Bureau (IAB) is dat 55 miljoen pond meer dan de omzet van de buitenreclame tijdens diezelfde periode.

De online investeringen van de eerste helft van 2005 betekenden een groei met 62 procent tegenover dezelfde periode het jaar voordien en meer dan de 407,8 miljoen pond die in 2003 werd uitgegeven. De buitenreclame kwam aan een omzet van 435 miljoen pond. Online is in Groot-Brittannië ook sterker dan radio (305,7 miljoen pond) en de bioskoop (65,6 miljoen pond). Volgens het IAB zou de Britse online reclame tegen het einde van het jaar de kaap van 1 miljard pond hebben overschreden.

Met die resultaten overtreft het internet volgens IAB-directeur Guy Phillipson de verwachtingen. Hij stelt dat eind vorig jaar voorspeld was dat online pas tegen midden volgend jaar groter zou worden dan de buitenreclame. "Maar het gaat dus veel sneller," benadrukt hij. Dat heeft volgens hem vooral te maken met de doorbraak van breedband. Paul Pilkongton, woordvoerder van PricewaterhouseCoopers, voegt daar aan toe dat de groei van de online reclame geen tekenen van vertraging vertoont.

Het leeuwenaandeel van de Britse reclame gaat nog altijd naar de pers (41,2 procent), gevolgd door televisie (23,6 procent) en direct mail (13,5 procent).

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home