Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, October 20, 2005

Makeovers maken ongelukkig

De makeover-televisieprogramma's kunnen bij het publiek een gevaarlijke verslaving opwekken die levens kan vernietigen. Die waarschuwing komt van Britse sociologen. Ze stellen dat sommige mensen onder invloed van de programma's geobsedeerd hun hele leven willen veranderen, hun persoonlijkheid, hun lichaam en hun lifestyle.

Dit kan volgens Anthony Kent, professor sociologie aan de universiteit van Kent, dat dit kan leiden tot emotionele crisissen, depressies,zenuwinzinkingen en zelfs zelfmoord. "Het is ironisch dat de makeover-industrie de mensen niet helpt, maar hen integendeel in problemen dreigt te brengen," vertelde hij aan The Daily Telegraph.

Programma's rond plastische chirurgie, verjonging en woningrenovatie eigenlijk een onderdeel vormen van hetzelfde probleem. "Mensen raken verslaafd aan het proces om zichzelf steeds weer te heruitvinden, maar verliezen daarbij uit het oog waarom ze daarmee gestart zijn en wat ze proberen te bereiken," aldus Elliot. "De obsessie met de celebrity-cultuur en makeover-shows doet mensen uiteindelijk geloven dat ze zichzelf moeten verbeteren."

De economische gevolgen van de globalisatie, waar tewerkstelling veelminder zeker is en alles heel snel evolueert, verhoogt volgens Elliott de druk op de mensen, zodat ze er uiteindelijk van overtuigd zijn dat ze zichzelf moeten verbeteren en dat die verandering onmiddellijk moet gebeuren. "Maar dat leidt tot ontgoocheling en verwarring," waarschuwt hij. "In plaats van onszelf terug te vinden, verliezen we onszelf. Dat kan heel schadelijk zijn voor onze emotionele, mentale en fysieke gezondheid."

Samen met Charles Lemert schreef Anthony Elliott rond de problematiek het boek 'The New Individualism', met onder meer interviews van mensen die hun leven lang de gevolgen van hun makeovers zullen dragen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home