Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, October 26, 2005

Japan niet gemakkelijk voor Airbus


Drie grote Japanse constructeurs hebben een aanbod van Airbus afgewezen om samen te werken aan het A350-type. Ze stellen dat hun verbintenissen met concurrent Boeing dat niet toelaat. Airbus wil eventueel kleinere Japanse constructeurs aanspreken, maar blijft het moeilijk hebben op de Japanse markt.

Airbus-topman Gustav Humbert gaf tijdens een congres in Tokyo toe dat de Japanse giganten Mitsubishi, Fuji en Kawasaki een aanbod tot samenwerking hebben afgewezen. Ze zijn al betrokken bij de productie van nieuwe Boeing 787, onder meer in het ontwerp en de productie van de vleugels.

Humbert stelde echter te hopen dat de drie bedrijven zich nog zouden bedenken, maar voegde er ook aan toe dat hij ook de deur open houdt voor kleinere Japanse bedrijven. Het persbureau Associated Press merkt op dat Airbus weliswaar marktleider is, maar het in Japan bijzonder moeilijk heeft. Daar heeft de bedrijfsleven immers al decennia hechte banden met Boeing.

Airbus controleert 62 procent van de vliegtuigmarkt in Europa, maar ook 49 procent in Amerika en 55 procent in Zuid-Oost Azië. In Japan blijft zijn aandeel echter beperkt tot amper 4 procent. Boeing probeert ook opnieuw zijn leiderspositie te heroveren. Het Amerikaanse bedrijf verwacht dit jaar 320 exemplaren op te leveren, tegenover 370 bij Airbus. Maar Boeing zou een orderboek van 616 vliegtuigen hebben, tegenover 407 bij Airbus.

Noch Japan Airlines, noch All Nippon Airways hebben bestellingen geplaatst voor de A380, de nieuwe superjumbo van Airbus. Humbert stelde dan ook dat de Europese constructeur in Japan nog voor een grote uitdaging staat. Daarom werd eerder dit jaar al de Amerikaanse onderhandelaar Glen Fukushima aan het hoofd van Airbus Japan geplaatst.

Met het inschakelen van locale bedrijven hoopt Airbus een gemakkelijker toegang te krijgen tot de Japanse markt. Op dit ogenblik werken 21 Japanse bedrijven mee aan de bouw van de A380, maar hun betrokkenheid is niet zo groot als de samenwerking tussen Boeing en zijn Japanse partners.

Humbert kreeg bij Mitsubishi, Kawasaki en Fuji te horen dat hun werkschema's voorlopig volledig vol zitten. Mitsubishi maakt al wel cargo-deuren voor de A380 en stelde altijd geïnteresseerd te blijven in een toekomstige samenwerking en ondertussen toch goede relaties te behouden met Boeing.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home