Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, October 06, 2005

Chinese reclame is terughoudender


Naarmate de Chinese economie aantrekt, kent ook de televisie-reclame er een grotere groei. Die sector is echter nog vrij jong en lijkt volgens de Journal of Advertising dan ook heel wat overeenkomsten te vertonen met de advertenties uit de beginjaren van de westerse televisie.

"Reclame moet aansluiten bij de belevingswereld van de cultuur waarop de reclame zich richt," voert het magazine aan. "Het is dan ook logisch dat tv-reclame in China heel anders is dan we in het westen gewend zijn."

Een vergelijking leert volgens de Journal of Advertising dat reclame in China meer op traditie en geschiedenis gericht is. "Terwijl de Amerikaanse adverteerder vaak meteen duidelijk maakt waarom zijn product beter is dan dat van de concurrentie, is men in China terughoudender," wordt er aangestipt.

Wat volgens het magazine opvalt bij de vergelijking is dat Amerikaanse commercials meer groepsgericht zijn. "Dat lijkt strijdig met het feit dat de westerse cultuur individualistischer is dan die van China," stelt de Journal of Advertising.

"Toch is het niet zo vreemd. Om te laten zien dat iemand met zijn nieuwe aankoop goede sier maakt, moet men ook die anderen laten zien. Chinese tv-reclame beperkt zich nu vaak tot het tonen van het product, net als in de begindagen van de tv-reclame hier."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home