Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, October 06, 2005

Amerikaanse rijken houden het rustig

De Amerikaanse superrijken hebben een minder opvallende lifestyle dan algemeen wordt aangenomen. Dat blijkt uit onderzoek van de Harrison Group en AgencySacks. Deze groep herkent zich in vele gevallen in de traditionele middenklasse en vinden ook de waarden daarvan het belangrijkste.

De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat de rijke Amerikanen de eigenschappen, normen en waarden van een relatief traditionele middenklasse delen. "Zij streven naar kwaliteit en stijlvolle merken, maar het belangrijkst blijft de familie," merken ze op.

Ruim 80 procent van die Amerikaanse rijken schaart zichzelf trouwens onder de middenklasse. "Ze denken en leven vaak nog op dezelfde manier als toen ze nog niet rijk waren," menen de onderzoekers. "Huwelijkstrouw en hard werken worden als belangrijk beschouwd."

Rijke Amerikaanse families zien zichzelf ook als deugdzaam, benaderbaar en spaarzaam met uitspattingen. "Op het gebied van koopgedrag, kiezen ze allereerst voor kwaliteit en kijken pas daarna naar het merkimago en de verhouding prijs-kwaliteit. Bekende merken worden onder meer gezien als bescherming tegen miskopen."

De superrijke gezinnen vertegenwoordigen een half procent van de Amerikaanse bevolking en jaarlijks 650 miljard dollar uit.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home