Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, September 04, 2005

Luchtvaarttoekomst zit online


De luchtvaartsector richt zich massaal op het internet. Dat blijkt uit een onderzoek van het technologiebedrijf Sita en het magazine Airline business. Zo biedt zeventig procent van de
vliegtuigmaatschappijen een online ticketverkoop aan. Dertig procent van de biljetten wordt nu verkocht via e-ticketing.

"In de luchtvaartsector leiden alle wegen naar het internet," merkt het magazine Journal du Net bij het doorbladeren van het Sita-rapport 'Airline IT Trends 2005'. "Zowel voor besparingen, het ontwikkelen van e-commerce, nieuwe boarding-diensten als passagierscontrole wordt beroep gedaan op online technologieën."

De verkoop van tickets gaat meer en meer via het internet. Op dit ogenblik biedt 70 procent van de maatschappijen deze service aan. Marktleider daarbij zijn de Verenigde Staten met 63 procent, gevolgd door Europa met 24 procent. In de Verenigde Staten gaat daarvan nog 55 procent langs de officiële websites van de maatschappijen, terwijl dat in Europa 85 procent bedraagt.

De online ticketverkoop is dan ook al een behoorlijke mature markt, maar de e-ticketing is nog in volle ontwikkeling. Op dit ogenblik is 30 procent van de tickets wereldwijd een elektronisch formaat, tegenover 19 procent vorig jaar. In de Verenigde Staten en Europa loopt dat op tot respectievelijk 40 en 35 procent. De International Air Transport Association (IATA) wil tegen eind 2007 tot 100 procent e-ticketing komen.

Dit moet de vliegtuigmaatschappijen, die op zoek zijn naar methodes om hun winstmarges te vergroten, een belangrijke kostenbesparing opleveren. Geconfronteerd met prijsvliegers en hoge brandstofkosten moeten de maatschappijen hun budgetten immers in evenwicht proberen te houden. Volgens de Sita-studie levert e-ticketing een besparing van negen dollar per passagier op.

In de kostenbesparing blijken IT-investeringen voor de luchtvaartsector een grote prioriteit te zijn. Europese en Aziatische maatschappijen besteden daar bijna twee procent van hun zakencijfer aan. In de Verenigde Staten, waar vele maatschappijen geconfronteerd worden met een bijzonder slechte economische situatie, liepen die investeringen van 1,9 naar 1,4 procent terug.

Onder meer wordt er geïnvesteerd in barcodes voor boarding-passen en RFID-technologieën voor de bagagebehandeling. Kiosken voor het inchecken moeten eveneens voor besparingen zorgen. Daarmee zou 3,5 dollar per passagier bespaard kunnen worden.

Andere investeringen betreffen internet en telefoon aan boord van de vliegtuigen. In Europa wil 31 procent van de maatschappijen tussen nu en twee jaar aan de passagiers toegang geven tot het internet. In Azië loopt dat zelfs op tot 73 procent. Telefonie zou in Europa door 20 procent van de Europese maatschappijen de eerstvolgende twee jaar worden aangeboden.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home