Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, August 24, 2005

Verloochent Anheuser-Busch zijn imago?



De Amerikaanse brauwer Anheuser-Bush probeert met aroma-smaken in te spelen op de groeiende populariteit van cocktails, wijn en energiedranken. Daarmee probeert de Amerikaanse brouwer zijn marktaandeel te bewaren, maar niet iedereen is ervan overtuigd dat dit de juiste strategie is.

Anheuser-Bush heeft nieuwe bieren - zoals 'B-to-the-E' en 'Tilt' - op de markt gebracht met zoete aroma's, caffeine, ginseng en guarana. Bovendien heeft de brouwer ook zijn eigen recepten voor bier-mixings op zijn website geplaatst.

Eén van deze mengsels is 'Bud Light Orangutang', waarbij het bier wordt gemengd met sinaasappelsap, grenadine en siroop. Daarnaast is er ook Beatch, een mengeling met een frambozen-liqueur.

Anheuser-Busch spaart geen moeite om zijn nieuwe producten in de markt te plaatsen. Dat gebeurt met tournees door de Verenigde Staten en proeverijen voor de media.

Anheuser-Busch heeft ongeveer de helft van de Amerikaanse biermarkt in handen. "Maar die markt is bijzonder concurrentieel geworden en de brouwer heeft problemen om zijn omzet op peil te houden," aldus het persbureau Associated Press. "De consument geeft immers steeds meer een voorkeur aan wijn en gemengde dranken, die voor hen een meer verfijnde smaak vertegenwoordigen."

Het aandeel van de Amerikaanse biermarkt in de alcoholverkoop is op drie jaar tijd van 59,1 naar 57 procent gezakt. Sterke dranken kenden daarentegen een gorie van 28,6 tot 29,7 procent, terwijl wijn zijn omzet met één procent tot 13,3 procent zag groeien.

De nieuwe marketing-campagne van Anheuser-Busch is volgens George Hacker, directeur alcoholbeleid bij het Center for Science in the Public Interest, vooral bedoeld om het verloren terrein weer te veroveren.

Maar Hacker toont zich geen voorstander van de bier-mixings, vooral de dranken met caffeine en het Braziliaans stimulerend middel guarana. "Zij proberen het cocktail-publiek en mensen die niet noodzakelijk van de biersmaak houden, aan zich te binden," aldus Hacker.

"Ze gaan voor alles," benadrukt Hacker. "Maar ironisch genoeg zou dit wel eens ten koste kunnen gaan over het merkimago, dat gedurende een lange periode heel zorgvuldig is opgebouwd. "Anheuser-Busch heeft mensen jarenlang aangemoedigd om tijdens sportwedstrijden een bierblik open te klikken. Nu willen ze plots dat de mensen het bier over ijsblokjes gieten."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home