Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, August 05, 2005

Grotere luchthavens slecht voor de economie?


Uitbreiding van luchthavens kost de economie handelvol geld dat reizigers in het buitenland spenderen. Dat concludeert de milieuvereniging Friends of the Earth (FoE) uit een studie waaruit blijkt dat de Britse luchthavens vorig jaar voor een kapitaalvertrek van 15 miljard pond zorgden.

Friends of the Earth kwam tot de vaststelling dat inkomende passagiers in 2004 in Groot-Brittannië 11 miljard pond spendeerden, terwijl vertrekkende Britse passagiers in het buitenland 26 miljard pond uitgaven. Dat doet het verschil uitkomen op een deficiet van 15 miljard pond.

Indien de Britse luchthavens blijven uitbreiden zoals de regering heeft gepland, zou dat verlies volgens de milieuvereniging tegen 2020 opgelopen zijn tot 30 miljard pond. De conclusie van Friends of the Earth wordt echter tegen gesproken door de luchtvaartindustrie, die stelt dat er geen bewijs is dat een uitbreiding van de luchthavens schade zou berokkenen aan de Britse economie.

Volgens Friends of the Earth zou de uitbreiding van de regionale luchthavens vooral de plaatselijke economie schade toebrengen en dat alleen Londen winst zou kunnen maken. "Het noordoosten verdiende vorig jaar 177 miljoen pond aan buitenlandse bezoekers, maar plaatselijke mensen besteedden 238 miljoen pond buiten Engeland, vijf keer zoveel," zegt de milieuvereniging. "Dat heeft de plaatselijke economie een verlies van 761 miljoen pond bezorgd."

Indien de luchthavens verder uitbreiden zal het noordoosten volgens de vereniging tegen 2020 elk jaar anderhalf miljard pond verliezen. "Een uitbreiding van luchthavens is alleen maar goed op een zonnig eiland in de Middellandse Zee of de Caraïben," voegde FoE daar aan toe. "De regering moet toegeven dat een uitbreiding van de luchthavens economisch een verliespost betekent voor de regio."

De British Air Transport Association (BATA) spreekt de conclusie van de milieuvereniging echter kordaat tegen. "De luchtvaart zorgt rechtstreeks voor 200.000 jobs en onrechtstreeks voor nog eens 600.000 jobs," aldus de organisatie. "Er is helemaal geen bewijs dat de uitbreiding van luchthavens slecht is voor de economie."

De BATA voert aan dat verbeterde verbindingen tussen regio's en Europa van cruciaal belang zijn voor de ontwikkeling van het plaatselijke zakenleven en de kans om buitenlandse investeringen aan te trekken. "De beschikbaarheid van goedkope tickets heeft het vliegen mogelijk gemaakt voor veel grotere bevolkingsgroepen," stipt de BATA aan. "Het beperken van de luchthavenuitbreiding zou de werkloosheid doen groeien en een beperking betekenen van de vakantiebestemmingen van de mensen."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home