Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, August 25, 2005

Economie in de media


De Britse rechercheur die jarenlang jacht maakte op de befaamde treinrover Ronnie Biggs, maar er niet in slaagde hem weer achter de tralies te krijgen, is overleden. Jack Slipper is 81 jaar geworden. Hij was al lange tijd ernstig ziek. Slipper was een van de bekendste detectives van de Londense politie. Hij was degene die in 1963 de daders oppakte van de beroemde overval die bekend is geworden als 'The Great Train Robbery'. Biggs kreeg dertig jaar, maar wist al na vijftien maanden te ontsnappen en week uit naar Brazilië. Slipper volgde hem en slaagde erin Biggs op te sporen. Omdat die inmiddels een zoon had in het Zuid-Amerikaanse land, leverde Brazilië hem echter niet uit aan Groot-Brittannië. Biggs meldde zich uiteindelijk in 2001 zelf bij de Britse politie. Slippers voornaamste wapenfeit is echter de arrestatie van de mannen die in 1966 in Londen drie politieagenten hadden vermoord. Slipper was ook de man die de afdeling bij de Londense politie heeft opgezet die zich bezighoudt met gewapende overvallen. De eenheid is vooral bekend onder haar bijnaam, de Vliegende Brigade. Volgens hem is de naam Jack Slipper een synoniem geworden voor Scotland Yard.

Weerman Armand Pien heeft een eigen museum. De legendarische weerman die 37 jaar lang het weer op radio en televisie presenteerde, overleed twee jaar geleden. In het gemeentehuis van zijn woonplaats Hoeilaart bij Brussel is deze week een permanente tentoonstelling geopend die geheel gewijd is aan de weerman. Armand Pien was een van de eerste televisieweermannen van het televisietijdperk en verscheen tussen 1953 en 1990 maar liefst 5.000 keer op de beeldbuis. Bovendien werkte hij mee aan tal van populair wetenschappelijk programma's op radio en televisie, was hij vaak te horen op de Belgische radio en werkte hij mee aan tal van boeken en publiacties. Armand Pien was ook geïnteresseerd in sterrenkunde en was waarnemend directeur van het Planetarium in Brussel.

GM sleept mogelijk Jiangling Motors voor het gerecht. De Chinese LandWind Dragon 4x4 lijkt te veel op de Opel Frontera uit de GM-stal. De Chinese fabrikant ontkent iets van GM te kopiëren. Jiangling zou zijn eigen research doen en wat technologie hebben overgenomen van Ford. GM maakt geen Frontera's meer. Het model werd tot twee jaar geleden gebouwd in het Engelse Luton. Nog dit jaar zou Landwind in Europa 1.500 exemplaren willen verkopen. Landwind Europe zou al 10 miljoen euro hebben geïnvesteerd. Daar zou volgend jaar nog eens 35 tot 40 miljoen euro moeten bijkomen. De investeringen zijn onder meer nodig voor het zuiverder maken van de motoren in de Chinese SUV.

De Duitse particuliere binnenvaart redt het niet langer. Uit statistieken blijkt dat het aantal Duitse binnenvaartondernemingen al jaren daalt, dat hun omzetten afnemen en het personeelsbestand op Duitse schepen krimpt. Een recente enquête leverde op dat de helft van de particulieren op omvallen staan. De afdeling Binnenvaart van de Duitse bond van zelfstandigen BDS hield een kleine steekproef onder 42 varende ondernemers. Daaruit bleek dat één op de twee Duitse onafhankelijke schippers het hoofd niet meer boven water weet te houden. Een minderheid van 36 procent noemt de huidige bedrijfstoestand nog voldoende.

In stilte ontpopt amazon.com zich ook als aanbieder van het ruimste assortiment seksspeeltjes. Mark Morford, columnist bij de San Francisco Chronicle, telde op de afdeling Sex and Sensuality bijna 5.000 producten om het seksleven te helpen veraangenamen. Amazon is de afdeling in stilte begonnen zonder enige ruchtbaarheid eraan te geven. Amazon stelt dat de afdeling 'Health and Personal Care' – waar het speelgoed toe behoort - nog in een testfaze verkeert. In totaal telt deze 37.000 producten, de seksafdeling is daarbinnen vrij groot. De columnist raadt lezers aan om naar bekende winkels op dit gebied te gaan, zoals Good Vibrations, Blowfish en Babeland, maar vermoedt dat Amazon gezien het ruime assortiment met één van deze ketens samenwerkt.

De in ongenade gevallen Pakistaanse kerngeleerde Abdul Qadeer Khan heeft niet alleen nucleaire kennis doorgespeeld aan Noord-Korea, maar het stalinistische land ook voorzien van ongeveer twintig centrifuges, bedoeld voor de verrijking van uranium. Dat heeft de Pakistaanse president Pervez Musharraf woensdag erkend in een vraaggesprek met het Japanse persbureau Kyodo. Khan heeft in de jaren zeventig geheimen gestolen uit de ultracentrifugefabriek Urenco in Almelo. Die informatie zou hij hebben gebruikt voor het ontwikkelen van een kernbom in Pakistan. Hij heeft kennis daarna doorverkocht aan Libië, Noord-Korea en Iran. Musharraf benadrukt dat Noord-Korea weliswaar hulp kreeg van Khan, maar daarmee nog steeds niet in staat was daadwerkelijk een atoombom te ontwikkelen. Volgens de president weet Khan nagenoeg niets over hoe verrijkt uranium aangewend moet worden voor een atoomwapen en hoe een dergelijk wapen dan operationeel gemaakt kan worden. Hij verzekert ook dat het eens nagenoeg autonome onderzoekslaboratorium waaraan Khan leiding gaf, nu nauwgezet door de Pakistaanse overheid wordt gecontroleerd.

Met Christijan Albers en Robert Doornbos beschikt het F1-team Minardi al over twee Duitse rijders rijdersduo, maar er bestaat een kans dat de renstal helemaal Nederlands wordt. Een consortium van Nederlandse banken en investeerders heeft namelijk serieuze interesse om het Italiaanse team te kopen. Een delegatie van ABN AMRO, de investeringsmaatschappijen Greenfield Capital, WP Stewart en Michiel Mol van Media Republic en Lost Boys, heeft enkele weken geleden in Amsterdam gesproken met F1-baas Bernie Ecclestone. Afgelopen weekeinde vond er in Istanbul een tweede gesprek plaats. Het consortium wilde van Ecclestone zelf horen wat het toekomstperspectief van de Formule 1 is. Daarbij ging het vooral om de verdeelsleutel van de tv-gelden en reclame-inkomsten in de F1, die in 2008 opnieuw moeten worden aangepast.
Teambaas Paul Stoddart liet onlangs nog weten pas te willen praten met potentiële kopers als die een bankgarantie van vijf miljoen dollar kunnen overleggen. Niet alleen het Nederlandse consortium heeft belangstelling in de overname van Minardi. Ook voormalig F1-coureur Eddie Irvine, die wordt gesteund door een Russische geldschieter, is één van de vele kandidaten om het Italiaanse achterhoedeteam te kopen.

Het Guinness Book of Records heeft bevestigd dat een bioscoop in Szczecin in het noordwesten van Polen de oudste is ter wereld. De bioscoop zag het levenslicht op 26 september 1909 en kreeg de naam 'Helios'. In datzelfde jaar startte de toenmalige eigenaar, Albert Pietzke, met adverteren in kranten. Ook tijdens de Tweede Wereldoorlog ging Helios door met het vertonen van films. Aan het einde van de oorlog ging de bioscoop enkele maanden dicht, maar Sergej Eisensteins 'Ivan de Verschrikkelijke' markeerde een nieuwe start. Na verschillende keren van naam te zijn veranderd, werd de bioscoop in 1984 omgedoopt tot 'Pioneer 1909'. Vandaag de dag is het de kleinste bioscoop van de stad en vooral populair bij koppeltjes die de zaal afhuren voor een romantische filmavond met z'n tweetjes.

Solvay Organics, een Duits dochterbedrijf van Solvay, heeft het openbaar overnamebod op Girindus AG met succes afgerond. Girindus is een Duits beursgenoteerd speciaalchemiebedrijf met hoofdzetel in Bensberg. Aandeelhouders die 70,43 procent van het kapitaal vertegenwoordigen, hebben het vriendschappelijk overnamebod aanvaard dat in juli werd gelanceerd. Girindus telt 140 werknemers en heeft vestigingen in Duitsland en de Verenigde Staten. Het onderzoekgebaseerde bedrijf heeft eigen technologieën ontwikkeld voor de productie van oligonucleotiden, verbindingen die gebruikt worden voor het behandelen van genetische aandoeningen.

In 2020 zullen alle wereldluchthavens geconfronteerd worden met 1 miljard passagiers teveel ten aanzien van hun ontvangstcapaciteit. Die wereldluchthavens zullen in 2020 met name 7,4 miljard passagiers verwelkomen, bijna het dubbele van het cijfer dat in 2004 werd opgetekend (3,9 miljard). Dat zegt de Internationale Luchthavenraad (Airports Council International, ACI) in een communiqué. Volgens deze raad, waarvan de leden verantwoordelijk zijn voor 60 procent van het mondiale luchtverkeer, zal de jaarlijkse groei van het aantal passagiers tussen 2005 en 2020 gemiddeld 4 procent bedragen. Het gebrek aan opvangcapaciteit zal volgens de ACI leiden tot enorme opstoppingen en een achteruitgang van de kwaliteit van de dienstverlening in de luchthavens. De luchthavens hebben het afgelopen jaar meer dan 31 miljard dollar uitgegeven om hun ontvangstcapaciteit te verhogen, maar die inspanningen volstaan volgens de ACI niet. "Wettelijke, politieke en ecologische obstakels, kunnen leiden tot een handicap voor de luchtvaartsector," aldus nog de verenging

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home