Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, February 28, 2012

Geen zonnebank meer voor Britse modellen

Diverse modellenbureaus hebben hun modellen verboden onder de zonnebank te gaan voordat ze een modeshow dienden te lopen op de London Fashion Week. Met het verbod ondersteunden de Britse modellenbureaus een initiatief van de Britse organisatie Cancer Research, waarmee men de Britse bevolking voor het risico van het gebruik van een zonnebank wenste te waarschuwen. Algemeen wordt aangenomen dat de gekleurde zonneteint in het begin van de jaren twintig van de voorbije eeuw werd geïntroduceerd door de Franse mode-ontwerpster Coco Chanel.

Elf Britse modellenbureaus - waaronder Elite, Premier Model Management en Next - ondertekenden het zero-tolerantiebeleid voor zonnebanken om nieuwe en gevestigde modellen te beschermen tegen de impact van ultra-violette bestralingen op het gebied van gezondheid en uiterlijk. Cancer Research verwijst naar onderzoek dat uitwijst dat het gebruik van een zonnebank voor de vijfendertigste verjaardag het risico op kwaadaardige huidkanker met 75 procent verhoogt.

"Eén keer per maand gebruik maken van een zonnebank, wat door veel vrouwen als een minimum wordt bestempeld - kan het risico op huidkanker met 50 procent opdrijven," merkt de Britse krant Daily Mail op. "Sarah Doukas, managing director van Storm Model Management, zegt alle steun toe te zeggen aan het initiatief van Cancer Research. Daarbij wordt opgemerkt dat het welzijn van de modellen een prioritaire bekommernis vormt voor het bureau."

De zonneteint werd populair nadat Coco Chanel met een donkere huidskleur terugkeerde van een cruise op de Middellandse Zee met het yacht van de Duke of Westminster. "Voordien was de donkere huidskleur het symbool van de werkende buitenmens, maar door Coco Chanel werd het plots een teken van luxe," aldus nog Daily Mail.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home