Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, February 28, 2012

Consument voorzichtiger met wachtwoord Facebook dan bedrijfsnetwerk

De consument heeft de neiging om veel voorzichtiger om te springen met wachtwoorden voor sociale netwerken zoals Facebook en Twitter dan met wachtwoorden waarmee ze op hun bedrijfsnetwerk kunnen inloggen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het beveiligingsbedrijf Ping Security bij een groep internetgebruikers in Groot-Brittanniƫ. Uit een ander onderzoek bleek eerder al dat veel mensen voorstander zijn van een strengere internetbeveiliging, maar desondanks niet bereid zijn om de eigen wachtwoorden aan te passen.

De onderzoekers stelden vast dat 34 procent van de ondervraagden toegeeft hun wachtwoorden voor het bedrijfsnetwerk met anderen te delen. "Anderzijds blijkt echter 80 procent te weigeren om zijn inloggegevens voor het sociale netwerk Facebook aan anderen door te geven," merkt Ping Security op. De onderzoekers voeren aan dat de vereiste om een hele reeks en vaak ingewikkelde paswoorden te onthouden een beveiligingsrisico betekent voor zowel de gebruikers als de bedrijven.

Van de ondervraagden moet meer dan de helft minstens vier verschillende wachtwoorden per dag onthouden. "Bij 22 procent van de respondenten gaat het zelfs om minstens acht wachtwoorden," wordt er aan toegevoegd. "Niet zelden moeten die codes uit veiligheidsoverwegingen uit een moeilijk te onthouden combinatie van letters en cijfers bestaan en ook regelmatig worden gewijzigd. Ruim de helft van de respondenten gaf aan wachtwoorden om die reden ergens op te schrijven. Ook gebruiken veel mensen voor verschillende sites hetzelfde wachtwoord."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home