Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, January 06, 2012

Innovatie en connectiviteit sleuteltrends voor autosector

Innovatie, connectiviteit en convergentie zijn de belangrijkste trends die de autosector de volgende vijf jaar zullen transformeren. Dat blijkt uit een enquête van consulent KPMG bij tweehonderd executives uit de autosector. Opgemerkt wordt dat 75 procent van de respondenten verwachten dat er tegen het midden van het volgende decennium geen onderscheid meer zal zijn tussen mature en opkomende markten. Volgens 63 procent is het ook waarschijnlijk dat de sector een grotere toenadering zal zoeken tot informatica, media en entertainment.

"Ook blijkt dat 76 procent van de executives van mening is dat brandstof-efficiëntie op dit ogenblik een sleutelfactor is in de aankoopbeslissingen van de consument," merkt het webmagazine Warc op. "Drie jaar geleden werd die efficiëntie door 96 procent van de ondervraagden als een sleutelfactor naar voor geschoven. Ook bij eco-vriendelijkheid werd een daling van 72 procent naar 65 procent opgetekend." Andere sleutelfactoren zijn veiligheid (64 procent), stijl (64 procent), comfort (61 procent), alternatieve brandstoffen (61 procent) en internet-connecties (49 procent).

Volgens 38 procent van de ondervraagden is de ontwikkeling van originele producten en technologieën de belangrijkste strategie om groei te genereren. Integratie met andere industrieën en nieuwe zakelijke modellen halen een score van 16 procent. Pas verderop volgen een verhoogde betaalbaarheid (9 procent), versterkt management (8 procent) en voordeelaanbiedingen (8 procent). De ondervraagden verwachten ook een toenemende concurrentie. Daarbij wordt vooropgesteld dat de sector over vier jaar een overcapaciteit van 20 procent tot 30 procent zal kennen.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home