Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, January 05, 2012

Alleen filantropen en idealisten kopen nog een krantentitel

De Amerikaanse krantensector zal ook dit jaar met dalende inkomsten rekening moeten houden. Dat zegt Ken Doctor, mediaspecialist bij consulent Outsell. Doctor zegt te verwachten dat de sector dit jaar een omzetdaling met 5 procent tot 12 procent zal moeten boeken, afhankelijk van de omvang van de krant. De Amerikaanse mediaspecialist heeft het over een eindeloze neergaande spiraal. Doctor verwijst onder meer naar cijfers van de Newspaper Association of America, die aangeeft dat de reclame-inkomsten van de kranten al eenentwintig kwartalen op rij geen groei meer hebben gekend.

"Tijdens het laatste kwartaal van het voorbije jaar werd een plotseling piek aan transacties op de krantenmarkt opgetekend," aldus het webmagazine Media Daily News. "De mediabedrijven proberen volgens Doctor daarmee hun kosten te beperken en hun verliezen af te bouwen. Dat blijkt ook uit de lage prijzen die bij de overnames werden betaald. Maar dat brengt geen oplossing. Ook dit jaar zullen de kranten verder moeten blijven snoeien in hun personeel en kosten."

Ken Doctor verwacht dan ook dat de Amerikaanse krantengroepen zich de volgende maanden nog van meer titels zullen trachten te ontdoen. "Er zijn heel uiteenlopende redenen waarom er toch nog kandidaten zijn om een krantentitel over te nemen en zich op een dalende markt te begeven," merkt hij op. "Een aantal van die transacties is politiek gemotiveerd, terwijl in een aantal gevallen sprake is van filantropie of van een ideologische instelling, die nieuwsverslaggeving hoger plaatst dan zakelijke overwegingen."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home